RDW

TEATRUL NAȚIONAL „I. L. CARAGIALE” BUCUREȘTI

IMG_0456_cmyk

A. Bazele elaborării proiectului:

STABILITATE ŞI SIGURANŢĂ ÎN EXPLOATARE, OPTIMIZARE FUNCŢIONALĂ, TEHNOLOGICĂ ŞI ORGANIZATORICĂ a Ansamblului instituțional al Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București au fost constituite printr-o serie de expertize și analize, ale căror concluzii erau menite să definească necesităţile, intenţiile și scopurile finale. Pentru acest obiectiv s-au realizat:

1. Expertiza privind siguranţa la foc;

2. Expertiza structurii de rezistență.

Concluziile acestora, în special cele ale expertizei structurii de rezistență, obiective și, implicit, obligatoriu de aplicat, prevedeau o urgentă consolidare a corpului Sălii Mari prin descărcarea de sarcini adăugate în intervenția din anul 1985, deasupra și pe lângă construcţia existentă, consolidarea corpului median „B” cu anexe și a corpului „C” – Sala Studio și printr-o redistribuire echilibrată a înălţimilor și planşeelor. De asemenea, concluziile expertizelor impuneau îndepărtarea construcţiilor parazitare alipite lângă și pe clădirea TNB de-a lungul ultimilor 10-15 ani.

3. Analizarea împreună cu conducerea TNB a posibilităţii de a se exploata mult mai eficient spațiile existente prin mutări de funcţiuni în spații și locuri mai adecvate actualelor realităţii tehnologice și prin refuncționalizarea spațiilor astfel eliberate.

4. Analizarea împreună cu conducerea TNB a modului de funcţionare a unor instituţii prestigioase (Teatrul Național din Londra, Royal Festival Hall, Barbican Centre, Lincon Center etc.).

5. Consecinţa acestor analize a condus la convingerea privind și posibilităţile de a se realiza și la TNB un spațiu public continuu, atractiv prin funcţiuni complementare funcţiunii de spectacol (galerii de artă, expoziţii, cafenele, baruri cu recitaluri, librării, anticariat, sală multifuncţională-expo, reuniuni, recitaluri, centre de informare și altele).

B. Însumarea concluziilor analizelor și a expertizelor de mai sus a condus la obţinerea prin proiect, în acelaşi spațiu existent, a:

– unei mai bune și eficiente distribuiri a funcţiunilor tehnice (de exemplu atelierele de producţie), de pregătire, susţinere și desfăşurare a spectacolelor teatrale prin:

a. refacerea Sălii Mari, fapt care va conduce la o altă expresie de arhitectură, dar și la o mai bună vizibilitate și audibilitate;

b. repunerea în funcţiune a posibilităţilor de transformare a Sălii Studio – unică, pe plan european cel puțin, prin posibilitatea transformabilităţii în contacte de tip italian, elisabetan și arenă în 22 de minute;

c. refuncționalizarea Sălii Atelier;

d. realizarea a încă două săli de spectacol cu geometrie variabilă;

e. realizarea unei săli în aer liber, a cărei apariţie va prelungi stagiunea teatrală și în timpul verii;

f. realizarea unei săli polifuncţionale (şedinţe, expoziţii, spectacole, recitaluri);

– unui vast și continuu spațiu deschis publicului 12-13 ore pe zi, atractiv prin pluralitatea funcţiunilor prevăzute (expoziţii, librărie, anticariat, cafenele, baruri, restaurant etc.), spațiu public care va asigura accesul facil la toate cele şase săli realizate;

– unei expresii arhitecturale exterioare care să revină la cea iniţială, de dinaintea intervenţiei brutale din anul 1985, readucând TNB la scara importantelor clădiri existente în Piaţa Universităţii: Spitalul Colțea, Ministerul Agriculturii, Universitatea Bucureşti, Şcoala de Arhitectură.

Citiți textul integral în numărul 2 / 2015 al Revistei Arhitectura

 

 

Șantierul lucrărilor de refacere în forma inițială a fațadelor Sălii Mari a TNB, arh. Romeo Belea și colectiv; vedere din 2012 © Alexandru Panaitescu

Șantierul lucrărilor de refacere în forma inițială a fațadelor Sălii Mari a TNB, arh. Romeo Belea și colectiv; vedere din 2012 © Alexandru Panaitescu

 

 

 

 

TNB 1973 – 2015

 

 

 

 

 

Comments

comments

Powered by Jasper Roberts - Blog