alege_allplan

Premiile World Architecture Festival 2016

© Alex Retegan

Între 16 și 18 noiembrie 2016, peste 2.000 de arhitecți, producători de materiale și accesorii și jurnaliști s-au reunit la Berlin, în cadrul World Architecture Festival (WAF). WAF este un eveniment internațional, anual, organizat de EMAP (East Midland Allied Press) – un trust de presă britanic, în al cărui portofoliu se regăsesc revistele „Architectural Review” și „Architects’ Journal” – în cadrul căruia se decernează premii pentru excelența în arhitectură. Pe parcursul a trei zile, vizitatorii pot asista la susținerile proiectelor înscrise în competiție, conferințe susținute de arhitecți de renume internațional, discuții despre cărți și filme de arhitectură sau prezentări de produse de interes pentru arhitecți. Evenimentul s-a aflat la a noua ediție și a avut ca temă Locuirea pentru toți [Housing for everyone].

WAF premiază proiecte de arhitectură înscrise de participanți contra cost (arhitecți sau beneficiari cu acordul arhitectului), recent finalizate1 sau în curs de finalizare. Anul acesta, competiția a fost împărțită în trei categorii, care, la rândul lor, au avut mai multe secțiuni, în funcție de programul arhitectural: Clădiri finalizate [Completed Buildings], cu 17 secțiuni, Proiecte [Future Projects], cu 12 secțiuni, și Amenajarea peisajului [Lanscape], cu 2 secțiuni. Câștigătorii secțiunilor au concurat pentru titlul de World Architecture of the Year [Clădirea anului], Future Project of the Year [Proiectul anului] și, respectiv, Landscape of the Year [Amenajarea peisageră a anului].

În total au fost nominalizate 343 de proiecte din 58 de țări, semnate de arhitecţi din 42 de țări. Cel mai mare număr de proiecte a venit din partea arhitecților britanici, urmați de cei din Turcia și Australia2. România a avut un singur reprezentant: Andreescu & Gaivoronschi, cu City Business Centre din Timişoara.

La categoria Clădiri finalizate, secțiunea Locuințe individuale, a fost premiată casa MM din Palma de Mallorca, de OHLAB/ Oliver Hernaiz Architecture Lab, un birou de arhitectură cu filiale în Palma de Mallorca, Madrid și New York. Proiectul a fost apreciat pentru abilitatea de a îmbina cerințele unei locuințe pasive cu o morfologie sofisticată.

Secțiunea Locuire colectivă a fost câștigată de imobilul Aluminium Tip, construit în Paris și proiectat de biroul parizian Babin+Renaud. Juriul a considerat proiectul ca un exemplu reușit de inserție urbană într-un context restrictiv cum este capitala Franței.

Sediul Investcorp, din cadrul Centrului pentru Orientul Mijlociu al Universității Oxford, semnat de Zaha Hadid Architects, a fost premiat la Secțiunea Educație și cercetare. Proiectul a fost apreciat pentru caracterul futurist al învelișului fațadei și pentru legătura vizuală dintre spațiile interioare și mediul înconjurător.

La Restaurare [New & Old] juriul a ales proiectul pentru extinderea Bibliotecii Baiazid din Istanbul, semnat de Tabanlioglu Architects. Proiectul s-a distins prin eleganța închiderilor de sticlă și a sistemului de iluminat care subliniază clădirea existentă, una dintre cele mai vechi biblioteci din Istanbul, construită în 1884.

Centrul Civic Salburua din Vitoria-Gasteiz, Spania, proiectat de biroul internațional IDOM, a fost premiat la Secțiunea Clădiri civice [Civic & Community]. Juriul a apreciat dispunerea funcțiunilor – terenuri de sport și spațiu de dans la subsol, săli de întâlniri, spații multifuncționale și cafenea la parter, bibliotecă și birouri la etajul întâi și piscină la etajul doi – precum și decupajele create de suprafețele vitrate din fațade.

The Waterfront Pavilion, din Sydney, proiectat de biroul australian Francis-Jones Morehen Thorp, a luat premiul Secțiunii Spațiu de expunere [Display]. Pavilionul este amplasat în Portul Darling și facilitează accesul în două vase de luptă împreună cu care constituie un spațiu muzeal dedicat comemorării a 100 de ani de existență a Marinei Regale Australiene. A fost apreciată morfologia pavilionului care, în viziunea juriului, speculează inteligent forma navelor de luptă, amintind totodată de trecutul industrial al portului.

La Secțiunea Funcțiuni mixte a câștigat Malmö Live, proiectat de Schmidt Hammer Lassen Architects, un birou cu filiale în Copenhaga, Aarhus, Londra și Shanghai, cunoscut printre altele pentru Biblioteca Regală din Copenhaga. Proiectul se desfășoară pe 54.000 m² și cuprinde o sală de concerte, un centru de congres și un hotel. Juriul a apreciat caracterul public al complexului, al cărui parter este accesibil atât vizitatorilor, cât și trecătorilor în căutare de o scurtătură, creând astfel un important catalizator de regenerare urbană.

La Secțiunea Birouri a fost premiată Clădirea Zig Zag din Londra, proiectată de biroul londonez Lynch Architects. Juriul a găsit imobilul, care înlocuiește o clădire de birouri din anii 1950, ca fiind adaptat contextului străzii Victoria, dar în același timp independent de acesta.

Clinica din Nötkärnan, Suedia, proiectată de biroul suedez Windgardh Arkitektkontor, a luat premiul la Secțiunea Sănătate [Health]. Clinica, destinată în principal comunității locale somaleze, s-a distins prin utilizarea culorii la exterior cu scopul de a crea un reper în contextul urban local și prin inserarea unor grădini interioare cu vegetație exotică, cu intenția de a introduce o notă domestică în interior, amintind pacienților de locurile lor natale.

La Secțiunea Școli a câștigat proiectul arhitecților germani Grüntuch Ernst Architekten pentru școala germană din Madrid. Proiectul, câștigător al unei competiții organizate de statul german în 2009, este amplasat la periferia orașului și înlocuiește fosta școală germană din centrul orașului, una dintre cele mai vechi și mai mari școli internaționale germane, fondată în 1896 și numărând 1.800 de elevi3. Noul edificiu a fost apreciat pentru varietatea și atenția pentru caracterul climei locale, oferite de alternanța de spații construite și spații publice, de spații deschise și spații acoperite.

Deutsche Schule Madrid – German School Madrid – GRUENTUCH ERNST ARCHITECTS

Pasarela pentru cicliști #LightPathAKL din Auckland, proiectată de biroul neozeelandez Monk Mackenzie Architects + LandLab, a fost premiată la secțiunea transport. Proiectul a transformat o porțiune abandonată de 600 de metri de autostradă pentru a completa inelul ciclabil central al orașului. Juriul a remarcat impactul proiectului asupra circulației pe bicicletă în Auckland, care a crescut cu 30%, conform prezentării arhitecților.

© WAF 2016

© WAF 2016

Câștigătorul Secțiunii Hotel și recreere [Hotel & Leisure] a fost desemnat proiectul pentru stațiunea termală Fushengyu din Mianyang, China, al biroului Aim Architecture, din Shanghai. Proiectul s-a evidențiat prin varietatea de ambianțe și experiențe create de relația dintre clădire și topografie, precum și prin alegerea materialelor în acord cu specificul local (conglomerat format din pietriș pentru pardoseli, argilă amestecată cu pietriș pentru placările exterioare și lemn patinat pentru placările interioare).

Centrul acvatic Grandview Heights din Surrey, Canada, proiectat de biroul canadian HCMA Architecture + Design, a câștigat Secțiunea Sport. Juriul a subliniat claritatea spațiului interior, rezultată, în mare măsură, din soluția de acoperire realizată din lemn, o structură catenară cu cea mai mare deschidere din lume, conform afirmației biroului canadian4.

La Secțiunea Lăcaș de cult [Religion] premiul a fost acordat Bisericii „St. Trinitatis” din Leipzig, proiectată de biroul Schulz und Schulz, din același oraș. Edificiul, care înlocuiește o biserică avariată în cel de-al Doilea Război Modial și demolată în 1954, a fost apreciat pentru caracterul urban al curții interioare, deschisă către străzile adiacente.

Proiectul Crystal Houses din Amsterdam, semnat de MVRDV, a fost premiat la Secțiunea Clădiri comerciale. Acesta face parte dintr-o serie care include Biblioteca din Spijkenisse [Book Mountain] (2012), Ferma de Sticlă din Schijndel [Glass Farm] (2013) sau Piața din Rotterdam [Market Hall] (2014), în care biroul olandez experimentează utilizarea sticlei. Juriul a subliniat caracterul ludic al proiectului, care reușește să îmbine inovația cu constrângerile regulamentelor de urbanism într-o fațadă complet transparentă, realizată din cărămizi și profile de tâmplărie din sticlă.

© WAF 2016

Grădinile plutitoare concepute de Thomas Chung pe situl ocupat de Bienala de la Shenzen de anul acesta au fost premiate la Secțiunea Producție, energie și reciclare [Production, Energy & Recycling]. Proiectul propune valorificarea unui sit industrial dezafectat prin crearea unui peisaj cu rol atât de recreere, cât și de producție (alimentară)5. Juriul a apreciat caracterul experimental și educativ al proiectului. Anterior participării la WAF, proiectul câștigase Premiul Comitetului de Organizare al Bienalei din Shezhen [Shenzhen UABB Biennale Organising Committee Award].

În fine, premiul Secțiunii Clădire culturală a fost decernat centrului de dialog Przełomy din Szczecin, semnat de biroul polonez Robert Konieczny – KWK Promes, stabilit în Katowice. Acesta a fost, de altfel, și câștigătorul categoriei Proiectul anului 2016. Anul acesta, lucrarea a mai câștigat Premiul European pentru Spațiu Public Urban [European Prize for Urban Public Space], iar în octombrie 2016 a fost prezentată și la București în cadrul Conferinței RIFF.

© WAF 2016

Proiectul, amplasat într-un spațiu public rezultat prin demolarea unei insule urbane avariate în cel de-al Doilea Război Mondial, unde au avut loc protestele față de guvernul comunist din 1970, a fost câștigătorul unei competiții pentru un muzeu dedicat istoriei postbelice a orașului. Trecând dincolo de cerințele concursului, arhitecții au decis să contopească clădirea muzeului într-o topografie artificială care să cuprindă întreaga piață. Această decizie a fost motivată, între altele, de dorința de a crea un fundal pentru cele două clădiri iconice aflate în vecinătate: Biserica „Sf. Petru și Pavel” și Filarmonica proiectată de Estudio Barozzi Veiga (2014), de asemenea câștigătoare a Premiului Mies van der Rohe de anul acesta.

Juriul, format din David Chipperfield, Louisa Hutton (partener Sauerbruch Hutton, Berlin), Frédéric Migayrou (profesor de arhitectură la Bartlett și director adjunct al Centrului Georges Pompidou/ Muzeului Național de Artă Modernă) și Angelene Chan (director general DP Architects, Singapore), a apreciat potențialul configurației noului spațiu public care încurajează atât activități zilnice, cât și ocazionale (concerte, proiecții de film, ceremonii sau proteste).

Câștigătorul categoriei Proiectul anului 2016 a fost desemnată școala primară South Melbourne din Victoria, Australia, proiectată de biroul australian Hayball. Juriul, format din Coren Sharples (partener Shop Architects, New York), Kim Nielsen (partener 3XN, Copenhaga), Ole Scheeren (director Buro Ole Scheeren) și Wong Mun Summ (partener Woha, Singapore), a apreciat proiectul pentru densitatea crescută pe care o introduce în vecinătate – școala se ridică pe cinci niveluri – și pentru spațiile pe care le împărtășește cu comunitatea locală (centru de educare pentru preșcolari, centru de sănătate pentru copii, spații multifuncționale și terenuri de sport). Proiectul se află în construcție și urmează să fie inaugurat la începutul anului școlar 2018.

© WAF 2016

Amenajarea peisageră a anului a fost jurizată de Mary Bowman (manager Gustafson Porter, Londra), Robert Schaffer (redactor fondator al revistei „Topos”) și Jo Noero (director Noero Architects, Cape Town) care au ales drept câștigător rezervația Kopupaka din Noua Zeelandă, proiectată de biroul neozeelandez Isthmus. Proiectul, început în 2010, constă în amenajarea a două cursuri de apă la periferia orașului Auckland prin crearea unei rețele de lacuri, alei și spații de recreere.

© WAF 2016

Din 2011, simultan cu WAF, are loc INSIDE World Festival of Interiors, dedicat arhitecturii de interior. Tema acestei ediții a fost Interioare fluide, cu alte cuvinte o investigare a consecințelor desfășurării simultane a mai multor activități în același spațiu, precum și a schimbării utilizării unui spațiu. La fel ca și WAF, INSIDE constă în susținerea proiectelor înscrise în competiție și o serie de conferințe. Anul acesta, 62 de proiecte din 18 țări au concurat la nouă secțiuni. Juriul, compus din Clive Wilkinson (director Clive Wilkinson Architects, Los Angeles), Philip Handford (director fondator Campaign Design, Londra, Shanghai), Jürgen Mayer (director J. Mayer H. Architecture Design Research) și Seyhan Öydemir (director Autoban, Istanbul, Londra), a ales câștigător al Amenajării interioare a anului proiectul The Black Cant System, un spațiu comercial din Hangzhou, China, destinat producătorului vestimentar neozeelandez Heike, și proiectat de biroul AN Design, stabilit în același oraș. Spațiul este compus dintr-o zonă pentru expoziții de artă, la parter, și magazinul propriu-zis, la etaj, legate printr-un volum în care se găsesc scara, cabinele de probă și depozitarea. Juriul a apreciat proiectul pentru atmosfera sa misterioasă și rafinată.

În cadrul evenimentului a mai fost acordat Premiul Small Project of the Year [Proiectul de mici dimensiuni al anului] pentru pavilionul de bambus realizat în Hong Kong de Facultatea de Arhitectură din cadrul Universității Chineze din Hong Kong. Pavilionul este rezultatul unui proiect de cercetare condus de profesorul Kristof Crolla care explorează potențialul sistemului constructiv tradițional cu bambus de a genera noi forme de expresie arhitecturală cu ajutorul designului digital și este destinat găzduirii de evenimente care promovează construcția și utilizarea clădirilor cu emisie redusă de carbon6.

© WAF 2016

De asemenea, WAF a găzduit susținerea și premierea proiectelor finaliste din cadrul competiției pentru studenți-arhitecți International VELUX Award 2016, concurs care explorează tema iluminatului în arhitectură. Câștigător a fost ales Light for the Blind [Lumină pentru orbi], conceput de o echipă de studenți de la Academia Chineză de Artă. Proiectul și-a propus să permită persoanelor cu deficiență de vedere să simtă lumina prin intermediul unei structuri acoperite cu o membrană de cauciuc în care se găsesc particule de burete care își schimbă forma în funcție de intensitatea radiației solare.

Nu în ultimul rând, în cadrul WAF a fost acordat Premiul Arcaid pentru fotografie de arhitectură. Un juriu internațional a selectat 20 de finaliști împărțiți în patru categorii: Buildings in Use – categorie la care a fost inclus și fotograful român Laurian Ghinițoiu cu Forest of Light –, Exteriors, Interiors și Sense of Place. Premiul, ales prin voturile participanților WAF, a fost acordat fotografului britanic Matt Emmet pentru fotografia rezervorului de apă al companiei East London Water Works din Parcul Finsbury.

© WAF 2016

© WAF 2016

NOTE:

1 Pentru această ediție, intervalul a fost ianuarie 2015-iunie 2016.

2 World Architecture Festival, Press Release, 2016.

3 Grüntuch Ernst Architekten, 2016, disponibil la http://gruentuchernst.de/en/#/project270/1 [accesat 24.11.206].

4 HCMA Architecture + Design, 2016, disponibil la http://hcma.ca/project/grandviewheights/ [accesat 24.11.206].

5 Bi-City Biennale of Urbanism\Architecture, 2015, disponibil la http://en.szhkbiennale.org/Exhibits/contentPage.aspx?id=10000681 [accesat 24.11.206].

6 School of Architecture CUHK, 2016, disponibil la

http://www.arch.cuhk.edu.hk/v1/index.php/event/eventpage/158 [accesat 23.11.206].

Comments

comments

Powered by Jasper Roberts - Blog