Cum arată viitorul designului de produs în România
Dizainăr este un spațiu în care originalitatea și neconvenționalul sunt la ele acasă, un laborator de design românesc, în care cumpărătorul, creatorul și producătorul de obiecte de design își dau mâna pentru realizarea lor.
foto: Dizainăr, Rizi, De Ceramică
Colecția Dizainăr pentru EFdeN
Colecția Dizainăr s-a lansat oficial în cadrul târgului de mobilă, echipamente și accesorii BIFE-SIM 2014 și aduce împreună 9 designeri români de produs, 4 producători locali și un prim beneficiar al obiectelor, casa solară EFdeN.
Colecția.Dizainăr pentru EFdeN este o familie de obiecte, desenate și realizate cu drag „pentru acasă”, o colaborare reușită între designeri, beneficiari și producători români. Conform filosofiei Dizainăr, procesul de creație și optimizare pe care acesta le presupune sunt cele mai bune soluții atunci când ai de făcut o asemenea schimbare în modul de „conviețuire” cu produsele tale. Pentru a crea această colecție de obiecte, designerii au avut de respectat cerințele foarte stricte ale concursului Solar Decathlon Europe, cea mai prestigioasă competiție de arhitectură solară și tehnologii integrate ce se adresează universităților și instituțiilor de învățământ din toată lumea.
Finalista României la Solar Decathlon Europe a construit un prototip de casă solară, pe care l-au „încălzit” nu doar cu panouri solare, ci și cu obiecte de mobilier și decorațiuni, fruct al imaginației și optimizării designerilor români. Ei și-au dorit ca, pe lângă o serie de sisteme perfect funcționale care să facă să tremure orice inimă de inginer, să atenteze și la inimile mai boeme sau mai așezate, așa că au dorit să colaboreze cu Dizainăr pentru creația unor piese de mobilier și decorațiuni interioare.
Așa s-a născut Colecția.Dizainăr pentru EFdeN, familia de obiecte pentru acasă, din dorința de a avea o casă cu o personalitate încălzită nu doar de un BMS performant și de o seră generoasă, ci și de un fotoliu ochios, un corp de iluminat atârnat ca o lacrimă, niște rafturi improbabil de imponderabile și plante aeriene într-un bol pictat manual.
Colecția.Dizainăr pentru EFdeN este o colaborare frumoasă între o parte dintre designerii: Marilena Popa, Mădălina Teler, Ramona Bejan, Rizi, Project Zulu, Silva Artis și producători locali: ATIPIC, Ecopor, Inox Style, Overta.
Comunitate și performanță
Dizainăr a reușit, chiar dacă la un nivel mic, să facă comunitatea de design să colaboreze așa cum ar trebui s-o facă mereu. Cu o viziune puternică, suficient de motivantă încât din mâna tuturor celor implicați să iasă obiecte de calitate, numai bune pentru reprezentat peste hotare comunitatea de design de produs din România.
RIZI echilibrat și versatil
RIZI este format din Alina Rizescu - arhitect - și Bogdan Ștefănescu, specializat în comunicare și marketing, și, alături de o echipă extinsă ce cuprinde producători de mobilier și textile, ingineri, developeri și artiști vizuali, abordează designul ca mediu de comunicare între utilizator, creator și context. Misiunea lor este să îmbine coerent forma, funcțiunea și materialul în produse echilibrate și versatile.
Dizainăr: Cu ce se ocupă RIZI?
RIZI: Ne ocupăm de „communication design” pentru branduri și evenimente. Asta înseamnă tot procesul de la crearea identității până la design custom de obiect, instalații temporare sau interioare comerciale.
D: Cu ce așteptări ați început colaborarea pentru Colecția.Dizainăr pentru EFdeN?
R: Ne-a plăcut mult misiunea proiectului EFdeN și dedicația echipei de studenți. Mi-aș fi dorit să existe astfel de proiecte și când eram eu studentă. Inițiativa Dizainăr a fost o oportunitate faină să participăm la proiect și să lucrăm cu producători noi.
D: Ce criterii urmăresc obiectele pe care le-a creat RIZI pentru Colecția.Dizainăr pentru EFdeN?
R: Am creat patru obiecte: un scaun, o bibliotecă modulară și două lămpi. Toate obiectele sunt concepute ținând cont de principii de sustenabilitate: materiale naturale și consum responsabil de resurse. Ca idee comună, toate obiectele sunt inspirate din arhitectura și ustensilele tradiționale românești, dar reinterpretând doar o trăsătură (o siluetă, un material, un mod de prelucrare). Sunt obiecte contemporane care au logica timpului nostru și pot fi produse în serie.
D: Sunt importante colaborările între designeri, magazine și producători?
R: Evident, unii fără alții nu pot. E firesc ca ei să colaboreze și fiecare să se axeze pe ce îi dă cele mai multe împliniri.
D: Ce înseamnă pentru RIZI designul?
R: Abordăm designul ca mediu de comunicare între utilizator, creator și context. Designul oferă libertatea de a imagina multiple forme de interacțiune între acești factori. Misiunea noastră este să creăm produse care oferă o experiență pozitivă, transmit un mesaj și țin cont de mediul pentru care sunt gândite.
D: Care este prima colecție de design de obiect pe care ați lansat-o?
R: Prima colecție de design de obiect dedicată publicului larg, nu unui client anume, a fost Multiplay, lansată anul trecut la evenimentul Anti-Mall. Este vorba de mobilier modular care provoacă creativitatea utilizatorului să se joace cu obiectele atât când le montează, cât și când le folosește.
D: Au românii nevoie de design?
R: Designul bun oferă o experiență mai bună în toate aspectele vieții, pentru toți oamenii, nu numai pentru români. Noi poate avem un pic mai multă nevoie decât alții de un cumul de experiențe pozitive care să compenseze alte lucruri care nu merg cum trebuie.
D: La Romanian Design Week ați expus un obiect destinat spațiului public. Ce aduce nou Urban Sofa?
R: Urban Sofa este un obiect de mobilier urban care își propune să schimbe experiența în spațiul public. Este un ansamblu bancă - corp de iluminat cu wi-fi, prize și masă care permite oamenilor să facă activități pe care în mod normal nu le-ar face pe stradă sau în parc: să lucreze la laptop, să-și încarce telefonul, să ia prânzul, să joace un bord game. Deocamdată este la faza de prototip, dar sperăm să o vedem în orașe.
D: Ce s-a schimbat de când ați expus la Romanian Design Week și la ce proiecte lucrați acum?
R: RDW a fost un eveniment frumos organizat, cu o temă dragă nouă - spațiul public. Nu pot să zic că s-a schimbat ceva de atunci. În prezent lucrăm la proiecte orientate pe aplicații tehnologice ale designului.
D: Ce i-ați spune unui client care vrea o ușă „poleită cu aur”?
R: L-am întreba în ce context?
De Ceramică by Mădălina Teler
Obiecte unicat, realizate și decorate manual
Pentru Mădălina Teler, ceramica reprezintă o lume aparte, plină de experimente noi și surprize. Mădălina a studiat ceramică ȋn liceu și ȋn facultate, urmȃnd un master ȋn Design de Interior ȋn cadrul Universității Naționale de Arte din București. După finalizarea studiilor, și-a dorit să folosească cunoștințele acumulate și să ȋmbine cele două specializări, ceramica și designul de interior, și astfel a pornit proiectul De Ceramică.
Dizainăr: Care sunt decorurile pe care le preferi pentru proiectele tale?
Mădălina Teler: Pentru că inspirația vine din elemente decorative arhitecturale, îmi plac liniile drepte, curate și încadrate, organizate. Îmi place să cred că sunt un om organizat și transpun această idee în obiectele mele. Practic, pun în valoare bucăți din garduri, clădiri, elemente vegetale, elemente tradiționale - totul, însă, într-o cheie minimală, curată. Îmi place să armonizez forma cu decorul. De multe ori, forma „dictează” decorul. E un proces organic.
D: Prin ce se remarcă brandul tău, De Ceramică, pe piața de design din România?
M.T.: De Ceramică este un vis real, pe care îl trăiesc în fiecare zi. Încerc să mă perfecționez cu fiecare comandă, iar abordarea mea este una mai degrabă îndreptată către util. Decorurile pe care le folosesc sunt inspirate din arhitectura urbană a Bucureștiului. Dragostea mea pentru București este o sursă de inspirație infinită, pe care voi continua să o folosesc.
Am auzit deseori spunându-se despre obiectele pe care le creez că au un feeling organic datorat unduirii necontrolate a materialului ceramic după ardere. Și un alt lucru, acuratețea liniei drepte trasată de mână, cu pensula.
D: Ce criterii urmăresc obiectele pe care le-ai creat pentru Colecția.Dizainăr pentru EFdeN? Care a fost brief-ul?
M.T.: Brief-ul a fost destul de permisiv către creație, dar concret în același timp. A trebuit să gândim și să producem obiecte de design din propria arie de specialitate care să se integreze în această casă eficientă energetic, creată de echipa EFdeN, păstrând subtile elemente tradiționale românești, dar integrând propria identitate asupra obiectului. Eu am creat niște obiecte decorative și utilitare, evident. Pentru acest proiect am propus două platouri și designul pentru un set de veselă, acesta din urmă realizată în colaborare cu un producător local. Pentru unul dintre platouri am colaborat cu Ramona Bejan, integrând astfel plantele aeriene în designul personal.
D: Ce părere ai despre colaborările între designeri, magazine și producători?
M.T.: Găsesc deseori colaborarea cu alți designeri jucăușă, având în vedere că trebuie să te „acordezi” cu fiecare dintre ei. Comunicarea între colegii de breaslă este foarte importantă, te ține ancorat în această lume și te ajută să te dezvolți personal. Evident, încadrarea acestor colaborări într-un eveniment cu public și colaborarea cu magazine aduc după sine vizibilitate, ceea ce este un plus.
Colaborările cu producători înseamnă un volum mai mare, dar totodată faci lucruri pe care altfel nu le-ai putea realiza. De obicei îmi produc singură obiectele, de la concept la finalitate. Cei cu care am colaborat, însă, au fost destul de deschiși. Ecopor, producătorul local pentru proiectul de veselă pentru Colecția.Dizainăr pentru EFdeN, a fost foarte receptiv la initiațiva noastră și a făcut totul într-un timp foarte scurt și profesionist.
D: Obiectele tale sunt unicat, realizate și decorate manual. Prin ce procese trece un obiect până să ajungă în magazin?
M.T.: Călătoria e lungă, cu surprize uneori plăcute, alteori mai puțin plăcute, dar de fiecare dată cu bune învățături. Etapele prin care trece un obiect ceramic sunt: schiță, prototip, matrițare, prepararea barbotinei, turnare, uscare, prima ardere, finisare, decorare, glazurare, ardere finală. Și, foarte important, deschiderea cuptorului după aproape 24 de ore. Calculat în timp, asta înseamnă în jur de două săptămâni pline.
Pentru a ajunge apoi în magazine este nevoie de alte procese pe care am ajuns să le întreprind singură, acumulând noi abilități. Mă refer aici la colaborări, promovare și networkingul atât de necesar.
D: Ultima ta colecție, Desired Constellation, a fost prezentă anul acesta la Romanian Design Week. Cum a apărut această colecție?
M.T.: Este o colecție de suflet, pe care o pun la cale de ceva vreme. M-a inspirat foarte mult piesa lui Bjork, „Desired Constellation”, de unde și numele. Este practic un sentiment, stârnit de această piesă, tradus în obiecte de ceramică.
Parte din statementul colecției ar fi acesta: De ce să ne imaginăm noi constelații? Oamenii au fost dintotdeauna fascinați de haosul feeric al cerului ȋnstelat și au ȋncercat să introducă un sens, o ordine ce poate fi numită și recunoscută pentru a-și apropia acest univers enigmatic. De ce să nu putem atunci să trasăm și alte constelații care să exprime dorințele și speranțele noastre? Un gest simbolic de trasare a propriului destin reflectat ȋn stele, „our own desired constellation”.
Parte din colecție, pe lângă obiectele uzuale, am făcut și o instalație luminoasă interactivă. Scopul ei era să-ți definești propria constelație, corpurile de iluminat (semisfere de porțelan translucid) fiind plasate pe o suprafață circular-plată, tratată cu vopsea specială blackboard, astfel dându-ți posibilitatea de a uni „stelele” în propriul tău fel.
D: Pregătești o colecție nouă? Despre ce obiecte este vorba?
M.T.: Mereu pregătesc o colecție nouă. E doar vorba care are prioritate. Voi merge pe același registru ca și până acum, dar voi explora poate puțin mai mult obiectele decorative. Umătoarea colecție se va numi „Diamond”. Nu pot să spun mai mult, so stay tuned.