Articole tematice

Triunghi. Un experiment urban

Triunghi. Un experiment urban este materializarea unui proiect câștigat în urma unei licitații publice organizate de către Primăria Municipiului Câmpia Turzii. Prin Caietul de sarcini se propunea atât proiectarea tehnică și de detaliu, cât și execuția unei fântâni arteziene trilobate conform extrasului S.F. (vezi imagini).

Analiza proiectului propus spre detaliere și a situației existente ne-a determinat să facem un inventar al spațiilor publice din cartierul muncitoresc. Acesta, construit în anii ‘80 pentru a acomoda familiile muncitorilor combinatului metalurgic din localitate, marchează o perioadă de industrializare și urbanizare forțată. Este un cartier tipic pentru acea perioadă, cu locuințe colective în regim de înălțime parter și 4 etaje construite din elemente prefabricate. Datorită naturii „gospodărești” a locuitorilor săi, toate posibilele spații publice au fost transformate de-a lungul timpului în parcări, garaje ori îngrădite, devenind astfel spații semiprivate și private.

Din concluziile acestui inventar s-a născut necesitatea schimbării radicale a temei de proiectare prin poziționarea fântânii arteziene trilobate într-un plan secund, priorități devenind crearea unui spațiu public cu rol de catalizator social, dar și infuzia de noi spații verzi.

Am adoptat o poziție de forță prin propunerea unei noi strategii în care am încercat să convigem municipalitatea atât de necesitatea unui spațiu public, dar și de o schimbare în ceea ce privește estetica și utilitatea fântânii care se dorea construită. Este important de menționat că, în acest punct al demersului, nu a fost avasată nicio schiță, niciun concept arhitectural... doar o idee, conform căreia fântâna trebuie să fie un element care să permită interacțiunea cu apa și că ea trebuie să fie parte integrantă a spațiului public. Ideea a fost acceptată cu un singur amendament din partea municipalității - și anume acela de a incorpora în noul design un element vertical.

Am început procesul de design al spațiului public având ca punct de pornire forma de triunghi și constrângerile sitului. Utilizarea cuvântului proces este foarte importantă deoarece reflectă modul în care noi percepem manifestarea arhitecturii și, implicit, modul nostru de lucru. Arhitectura nu are un singur autor și nu derivă în mod direct dintr-o schiță genială, ci este rezultatul unei munci în echipă - din care fac parte clientul și constructorul - al cărei rezultat nu poate fi imaginat de niciunul din membrii ei, inițial sau individual.1

Faptul că marea majoritate a locuitorilor cartierului muncitoresc sunt în jurul vârstei de ’60 de ani, adică bunici cu nepoți, a generat edificarea unei bariere/obstacol de vegetație în lungul străzii Mureșului pentru a proteja zona pietonală de cea carosabilă. O a doua barieră de vegetație protejează fonic imobilul de locuințe colective adiacent sitului.

Ideea de interacțiune cu apa a născut mai multe soluții la care am renunțat pe parcurs... am plecat de la imaginea unui mal de lac care s-a transformat treptat în ideea unui peisaj care integrează atât barierele de vegetație, cât și fântâna. Datorită acestui mod de expresie, fântâna permite și invită la interacțiune prin multitudinea de planuri orizontale și înclinate care facilitează accesul la apă. Am încercat încorporarea elementului vertical cerut de către municipalitate în diferite variante, de-a lungul studiului, cea mai bună soluție găsită fiind aceea a unor jeturi de apă care își au originea într-un accident în peisajul mai sus-menționat.

Băncile reprezintă unul din elementele importante ale proiectului, ele fiind concepute de noi datorită dorinței de a evita (din cauza bugetului redus) alegerea unor piese de catalog. Am imaginat aceste bănci sub forma unor prisme triunghiulare a căror angularitate derivă direct din cea a elementelor peisajului propus. Sunt executate din tablă de oțel de 5 mm și încorporează o parte din iluminatul public ambiental.

„După studierea diferitelor modalități de expresie, forma finală a proiectului a anulat orice caracter decorativ sau ornamental al modulului urban tocmai pentru a accentua posibilitățile multiple de orientare și relaționare. Mai mult, opoziția dintre construcțiile realizate din materiale prefabricate, tipologice, ce caracterizează blocurile de locuințe, pe de o parte, și, pe de altă parte, noul modul urban are tocmai rolul de a accentua un accident peisagistic al convențiilor tipologice. Nu în ultimul rând, interacțiunea generată de noua modelare a spațiului reprezintă mărturia faptului că reflexul social și, implicit, politic ține de practicarea arhitecturii ca soluție activă, tocmai pentru a salva capacitatea individului de a participa, în mod implicat, la o conștiință publică.”2

NOTE:

1. TED (Producător) (2010, Ianuarie) Joshua Prince-Ramus: Building a theater that remakes itself . Podcast descărcat de pe: http://www.ted.com/talks/lang/eng/joshua_prince_ramus_building_a_theater_that_remakes_itself.html

2. Borș, S. (2011-2012). „Anti-tipuri arhitecturale”. Igloo. nabitat&arhitectură, 121-122, 64-67.

Despre ateliercetrei

Membri:

Anamaria Moldovan, Florin Vasile Lazăr, Paul Mihai Moldovan

Premii / Distincții:

2012 - Premiul revistei Atelierul de Proiectare și nominalizare la Secțiunea „Arhitectura spațiului public”, la Bienala Națională de Arhitectură București, pentru proiectul Triunghi. Un experiment urban.

2011 - Premiul secțiunii „Spații publice, amenajări peisagere” - Premiile OAR Transilvania, Cluj-Napoca, România

2008 - Shortlisted la concursul internațional „Building for Bouwkunde - Open to ideas”, Delft, Olanda

2005 - Premiul I [ex-aequo cu Blipsz] la concursul „Muzeul interactiv al democrației” organizat de Rațiu-Pilkington Family Foundation, Turda, România

2004 - Premiul I [cu Șeban Țigănaș] la concursul internațional „Teatru de vară în Bastionul Ciunt” organizat de Consiliul Județean Bihor, Oradea, România

2003 - Premiul I la concursul „Casa de vacanță ecologică” organizat de fundația Eco-Terra și Ambasada Olandei la București, Sibiu, România

detalii la www.ateliercetrei.com