RDW

BUCUREȘTI. MATERIE ȘI ISTORIE Monumentul public şi distopiile lui

„Bucureşti. Materie și Istorie. Monumentul Public şi distopiile lui”, editori
Anca Benera şi Alina Şerban, Institutul Cultural Român, 2011

13 monumente de for public din Bucureşti, unele dispărute, altele încă existând pe amplasamentul original sau mutate, sunt subiectul unei cărţi şi al unui remarcabil audio-ghid, demarate de studiul artistei Anca Benera polarizat de starea de excepţie a monumentului public.

Volumul se bazează pe o sumă de fişe transformate în studii de caz. Acestea notează, la fiecare din cele 13 monumente de for public: autorul, amplasamentul, inaugurarea, tipologia monumentului, comanda şi alegerea artistului, perso-najul şi elementele constitutive ale monumentului, dimen-siuni, materiale, inscripţii.

Ghidul audio oferă un tur virtual prin Bucureşti la cele 13 monumente: Statuia Libertății/România Deliverată, Statuia lui Pake Protopopescu, Statuia lui Ion C. Brătianu, Statuia lui Lascăr Catargiu, Statuia lui Eugeniu Carada, Monumentul Eroilor Corpului Didactic, Statuia lui Take Ionescu, Monu­mentul Infanteriei, Statuia Regelui Ferdinand I, Statuia lui I. V. Stalin și Statuia lui Petru Groza.

Lucrarea este prefaţată de un cuvânt introductiv și de două eseuri. Prefaţa, semnată de Alina Şerban*, se intitulează convingător „Monumente şi Momente”. Eseurile se referă la inovaţia de format a audio-ghidului cu un tur virtual şi la semantica sculpturii publice. Comentariul intitulat „Aproape utopie. Cum poate povestirea să creeze o memorie alter­nativă a spaţiului public. Despre lucrarea audio a Ancăi Benera” este scris de Ellen Blumenstein*. Textul, cum afirma autoarea, este o incursiune în viaţa de apoi a monumentelor de for public din Bucureşti. O revizitare a rolului povestirii.

Al doilea eseu este scris de Ioana Beldiman*. „Sculptură publică. Artă şi destin” porneşte de la consemnarea gravităţii unor gesturi anticulturale, care se produc aproape ciclic şi care constau în distrugerea sculpturilor publice bucureştene. Ioana Beldiman face un comentariu subtil semnalând faptul că, împreună cu operele de artă, prin demolare se distruge şi aura pe care acestea o transpun oraşului.

 

* Anca Benera este artist vizual. A absolvit Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti. A desfășurat în 2002 un stagiu de pregătire la Peggy Guggenheim Collection în Veneția. Cofondator al Centrului de Introspecție Vizuală, unde a inițiat proiectele Publicațiile independenței în vremea repre-siunii și a libertății de expresie (2011), Making of (2011). A fost coautor al proiectului de artă publică Ars Telefonica (2008)

* Alina Șerban. Istoric de artă şi curator. A absolvit Facultatea de Istoria şi Teoria Artei la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti şi Masterul în Arte Vizuale în cadrul aceleiaşi universităţi. Este membru cofondator al Centrului de Introspecţie Vizuală din Bucureşti.

* Ellen Blumenstein. Curator independent şi membru cofondator al colectivului de curatori THE OFFICE. Arie de specializare în funcţiile sociale ale artei contemporane.

* Ioana Beldiman. Conferenţiar universitar la Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti, doctor în arte vizuale. Arie de specializare în istoria muzeologiei româneşti, arta românească de secol al XIX-lea şi interferenţele cu arta franceză. 

Comments

comments

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog