RDW

La „Arhitectura”

Anghel Marcu. Din ciclul „Sboruri”. Macheta. 1986

La revista „Arhitectura” am început să colaborez imediat după revoluție, la invitaţia Ancăi Sandu-Tomașevschi. Mi-ar plăcea să recitesc articolele publicate atunci, când se va digitaliza revista. La câte numere sunt, cam unul pe an, nu cred să fie o povară. Țin minte că, la revelionul dintre 1991-1992, făcut în sala de consiliu a Școlii, am pledat cauza revigorării revistei dinaintea dlui Alexandru Beldiman şi a altor câţiva curioşi, pe care sunt convins că i-am plictisit teribil. Apoi a fost concursul pentru postul de redactor-șef, ţin minte că era în juriu o reprezentantă a Ministerului Culturii şi Puiu Lungu: mi-am spus din nou păsul şi l-am câştigat. Trebuie să spun, neapărat, că datorez dlui Beldiman inserţia în rândul arhitecţilor, la începutul anilor nouăzeci, dar şi o recomandare de a pleca cu bursă Fulbright, după anul petrecut la Oxford.

To Arhitectura
The author started to write for Arhitectura right after the 1989 Revolution, invited by Anca Sandu-Tomaszewski. Shortly after passing through an interview for the editor-in-chief position, during which he pleaded to rejuvenate the magazine, at 27 years old, Augustin Ioan started his mission, even though not everybody in the editorial board shared his ideas. He introduced a new format and a new design. He projected the issues to have a consistent content, to be critical towards what was before and what was then. Chasing the ‘masters’ of the ‘previous age’ with a recorder, he wanted to make oral history, since there were no written documents. However, very few agreed, like Ion Mircea Enescu, who not only mentored the young editor-in-chief on the behalf of UAR [Union of Architects] but also became his friend. He was also the only one that left a written testimony of the communist age with his book Arhitect sub comunism [Architect in the Era of Communism]. That is why the first issue of the magazine Ioan edited was about the relation between architecture and power.

During that time discussions started about building new churches and cathedrals. There were competitions for new cathedrals in Suceava, Brăila and Braşov. There was also the competition for the Romanian Patriarchal Cathedral Bucharest in 2000, won by the author himself. He dedicated to this topic an issue of Arhitectura, called after the title of Petre Antonescu’s book, Biserici nouă [New Churches]. The issue was followed by a pretty important exhibition, at Latin America’s House.

One way or another, life went on at the magazine, despite poverty. After resigning from the editor-in-chief position, the author did not write for Arhitectura until Françoise Pamfil became editor-in-chief.

Aveam 27 de ani. Nu toată lumea din redacţia de atunci se bucura alături de mine. Revista avea format nou şi coperți noi. Mie îmi plăceau cele făcute de Dan Marin. Voiam ca revistele să aibă miez, să avanseze o poziţie critică faţă de ce a fost şi faţă de ce (mai mult nu) era, încă, atunci, când totul părea că este de făcut. Voiam să inventăm critica de arhitectură (eu aveam, de ceva vreme, rubrică săptămânală în „Tineretul liber”, mulţumită lui Gabi Rusu şi Sorin Preda, apoi în „Libertatea”, mulţumită lui Bedros Horasangian), să creştem o generaţie nouă, să (ne) „spunem de tot”. Dădusem, în 1990, prima diplomă teoretică din istoria Școlii şi mi se părea că am o misiune. Umblam cu reportofonul după actorii perioadei precedente, să fac istorie orală, căci documente nu erau (episodul Casa Poporului lipsește din revista arhitecţilor…). Puţini voiau să vorbească. Unii mă refuzau explicit (Pompiliu Macovei), spunând că unele lucruri trebuie să meargă în mormânt cu ei. Şi au mers. Altora le-a părut rău, ulterior, că nu au vorbit cu mine atunci, dar nu atât de rău încât să repare, fie şi mai târziu, eroarea. Foarte puţini au fost de acord, precum Ion Mircea (Ciuli) Enescu, care nu numai că mă păstorea, din partea UAR, căci eram prea june, ci mi-a şi devenit, în timp, mentor şi bun prieten: dânsul ne-a dat, prin cartea sa, Arhitect sub comunism, singura, deocamdată, mărturie personală scrisă, asumată, aproape completă despre acele vremuri. Aşa că primul număr a fost despre relația dintre arhitectură şi putere (mai ales totalitară), un număr care şi astăzi mi se pare consistent.

Au început, în paralel, discuţiile despre noi biserici şi catedrale, cu simpozionul de la Brăila (organizat de Teodor Baconschi în 1990, eu m-am dus acolo ca redactor TVR, instituţie unde am lucrat şase luni, înainte de a veni preparator în şcoală, dar şi al revistei „Avanpost”, unde era redactor-şef Mircea Nedelciu) şi cu concursul pentru catedrala de la Suceava, câştigat de Constantin Gorcea. Au fost concursuri fără edificare şi pentru Brăila, şi pentru Braşov. Discutam cu Ciuli şi cu Anghel Marcu despre toate acestea, în redacţia revistei „Arhitectura” de la etajul I al corpului nou, primul atelier pe dreapta, unde, mai întâi, dădeam de atelierul foto al dlui Dumitru, omniprezentul fotograf al revistei; prin Anghel Marcu am aflat poveşti despre Henrieta Delavrancea-Gibory şi alţi mari interbelici şi l-am cunoscut pe partenerul de biserici al lui Constantin Joja, octogenarul, atunci, Nicolae Goga (care făcea biserica maramureșeană din Titan). Acum aş şti ce să îi întreb mai bine decât am făcut-o atunci, dar prin ei mi-am făcut cultura despre arhitectura interbelică românească şi ucenicia într-ale arhitecturii religioase.

Anghel Marcu. „Monumentul Unirii”. „Vise”. 1977

Anghel Marcu. „Monumentul Unirii”. „Vise”. 1977

Acestei teme i-am dedicat un alt număr din „Arhitectura”, numit după cartea-discurs de acceptare în academie a lui Petre Antonescu: Biserici nouă. De la numărul acela de revistă s-a tras şi o expoziţie destul de importantă, la Casa Americii Latine, în Primăverii, vernisată de, azi, ÎPS Teodosie, proaspăt întors, atunci, de la Locurile Sfinte. Apoi au fost concursurile pentru catedrala patriarhală, în 1999 şi, respectiv, 2002, cel pe care l-am câştigat şi singurul concurs naţional. A mai fost o glumă proastă pe post de licitaţie, în 2010, dar, despre asta, cu alt prilej.

Între timp, întors de la studiile la Oxford şi Cincinnati, mă re-aclimatizam. Ciuli Enescu m-a luat iar de suflet şi mi-a dat pagină lunară în „Românul Liber”, ziarul lui Ion Raţiu, unde devenise redactor-şef. În lipsa mea, revista „Arhitectura” a primit un director (doamna Mariana Celac, care a făcut un excelent număr despre arhitectură şi film şi care mi-a facilitat primirea la Colegiul Noua Europă, al dlui Andrei Pleşu) şi o asociație care să colecteze şi să administreze fondurile, pentru că ne retrăsesem de la sânul secat al Ministerului Culturii (atunci l-am cunoscut pe dl Radu Boroianu, secretar de stat, pe care l-am reîntâlnit mulţi ani mai târziu, după episodul ambasadorial de la Berna). Asociaţia era condusă de Alexandru Beldiman şi administrată de doamna Diana Hurduc.

Anghel Marcu. Coroană dintr-un fir de aur. 1983

Anghel Marcu. Coroană dintr-un fir de aur. 1983

Cum-necum (mai ales necum), lucrurile au continuat, în sărăcie (nu se mai plăteau salarii deja de mulţi ani): am adus o echipă nouă la revistă, cu Cătălin Berescu şi Constantin Goagea, dar Cătălin a plecat repede. Curând după aceea m-am retras şi eu din poziţia, deja golită de semnificaţie, de redactor-şef. Revista a continuat să apară, o vreme, apoi echipa aceasta a plecat şi ea, făcând „Zeppelin”. Eu am continuat să public şi în presa de arhitectură (câţiva ani, de pildă, am colaborat la „Octogon”) şi în cea culturală (câţiva ani am ţinut rubrică la „Dilema”, până în 2004, când am plecat cu bursă Fulbright, iarăşi, în SUA şi, oricum, revista a devenit… veche; iar, din 2004 şi până în sfânta zi de azi am ţinut rubrică pe www.liternet.ro, graţie lui Răzvan Penescu). Dar la „Arhitectura” nu am mai colaborat până la mandatul dnei Françoise Pamfil. Dacă voi mai fi solicitat, fireşte că voi răspunde pozitiv, cu nostalgie şi cu multă afecţiune.

Ilustrarea articolului este făcută la propunerea redacției, cu imagini din Arhiva de fotografii a UAR.

Comments

comments

Powered by Jasper Roberts - Blog