RDW

Arhitectura Italiei fasciste – Sorin Vasilescu

Casa del Fascio – Giuseppe Terragni (1932-1936)

Cine nu cunoaşte Casa del Fascio, din Como, a lui Giuseppe Terragni? Este inclusă în catalogul „Great Buildings”, dar nu numai acolo există modele 3D ale ei, ci şi pe Google Earth, şi, evident, astfel de modele apar şi în cartea lui Sorin Vasilescu: „Arhitectura Italiei Fasciste”. Este icoana arhitecturii Italiei fasciste. Arhitectura, specific italiană, promova printre cele cinci prin­cipii ale grupului tinerilor italieni ai arhitecturii raţionale, aşa-numitul „Gruppo 7”, diferite de ale lui Le Courbusier, o arhitectură contextuală (ambientismo) şi o reflectare a structurii în configuraţie. Casa del Fascio este tipică pentru arhitectura fascistă nu numai prin adoptarea programului raţional, ci chiar prin funcţiune şi prin interpretarea acesteia, utilizarea pe cât posibil a elementelor vitrate, transparente: fenestraţie şi aşa-numitul „vetrocemento”, recent restaurat. Şi, nu în ultimul rând, a fost folosită, pe lângă materialele arhitecturii moderniste – metal, sticlă şi beton -, şi piatra naturală, dovadă a situării operei pe pământ italian, bogat în acest material.

„Arhitectura Italiei Fasciste”, de Sorin Vasilescu, cu o prefaţă semnată de Răzvan Theodorescu, este pri­ma carte din seria Arhitext. Cartea este dedicată „stu­denţilor” domnului profesor, şi, ca fostă studentă la cursurile Domniei Sale de istorie a arhitecturii moderne, îi dedic această recenzie.

 

Citiți textul integral în 3 / 2011 al Revistei Arhitectura.

Who doesn’t know Casa del Fascio in Como by Giuseppe Terragni? It is included in the Great Buildings Catalogue, and not only there exist 3D models of it, but also on Google Earth, and, evidently, such mo­dels appear also in the book by Sorin Vasilescu: „Architecture of Fascist Italy”. It is the icon of architecture in fascist Italy. Not only the architecture, specific Italian, through giving up the principles of Le Corbusier and adopting, instead of them, those of the so-called „Gruppo 7”, the group of seven young architects in the interwar time from Northern Italy, dis­tancing itself from those of Le Corbusier, which promoted through, also five, different principles, a contextual architecture (ambientismo) and a reflection of the structure in configuration. Casa del Fascio is typical for fascist architecture not only through the adoption of the rational program, but mainly through its function, and through its interpretation, using as much as possible glassed, transparent elements: windows and the so-called „vetrocemento”, recently restored. And, last but not least, side by side with materials of the moder­nist architecture metall, glass and concrete also natural stone was used, testimony of placing the work on Italian soil, rich in this material.

„The Architecture of Fascist Italy” by Sorin Vasilescu, with a preface signed by Răzvan Theodorescu is the first book in the series of books Arhitext. The book is dedicated to the students of the professor, and, as former student in his courses on history of modern architecture, I offer this review.

Read the full text in the print magazine.

Comments
2 Responses to “Arhitectura Italiei fasciste – Sorin Vasilescu”
  1. moga Petru spune:

    Respiram mai bine in Bucurestiul de astazi cu astfel de cladiri moderne , agreabile si functionale , daca publice : Casa del fascio este sediul poltiei financiare din Como . Fascism ? Care fascism ? Unde totalitarism in aceasta cladire bine proportionata plasata in Piazza del popolo in armonie cu ambientul ?

  2. MO spune:

    Terragni este unul din pionierii miscarii moderne italiene, reprezentant al curentului rationalist. Faptul ca si-a desfasurat activitatea si in anii regimului mussolinian nu este un argument pentru a califica Casa de Fascio drept „icoana a arhitecturii fasciste”…… Confuzia aceasta, pe care profesorul Vasilescu o intretine cu abilitate de mai bine de 20 ani, devine penibila. Entuziastilor stiudenti ai domnului profesor le recomand sa consulte si alte surse, care, in majoritate, il definesc pe Terragni drept rationalist, si, mai ales sa citeasca si lucrarea lui Peter Eisenman „Giuseppe Terragni: Transformations, Decompositions, Critiques., aparuta in 2003 la editura Monacelli Press.

    PS: In absenta optiunii SHARE pentru Facebook, am apelat la LIKE pentru a crea un link la pagina mea. Imi cer iertare celor care si-au imaginat ca acest LIKE presupune ca as fi de acord cu autoarea articolului sau cu teoriile mentorului domniei sale.

Powered by Jasper Roberts - Blog