Promisiuni

Orașul efemer

Subiectul concursului a făcut referire la surprinderea unor aspecte specifice și relevante ale spațiului și vieții urbane, aspecte care, din punct de vedere a temei de concurs, au putut fi abordate din perspectiva următoarelor elemente: ambianță, lumini și umbre, caractere, evenimente/manifestări. Concurenții au putut alege să abordeze unul sau mai multe subiecte simultan, iar participarea a fost deschisă atât studenților din universitate, cât și altor studenți sau viitori studenți, pasionați de fotografie și viață urbană.

Expoziția-concurs de fotografie cu tema „ORAȘUL EFEMER” a fost organizată de studenții anului IV ai Facultății de Urbanism din cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București. Aceasta s-a desfășurat în perioada 17 ianuarie 2012-27 ianuarie 2012, în spațiul expozițional al universității, dedicat acestor tipuri de manifestări. Sigur, a fost pus la punct și un set de criterii de acceptare a lucrărilor în concurs. Ca date normative, lucrările au fost realizate în echipe de minimum 2 și maximum 4 membri, pe format 900 mm x 650 mm, hârtie glossy, paginate vertical. Lucrările au conținut între 10 și 20 de fotografii, prezentate în tehnici alb-negru și/sau color, fiecare imagine fiind acompaniată de menționarea obligatorie a locului/locurilor din care au fost realizate.

Expoziția s-a deschis pe data 17 ianuarie, iar ca profesori invitați să susțină un scurt discurs au fost prof. dr. arh. Mariana Eftenie (a cărei prelegere intitulată „Orașul efemer”, din cadrul cursului „Abordare Psihologică a Spațiului Urban”, ne-a motivat să abordăm acest subiect sub forma unei expoziții), conf. dr. arh. Tiberiu Florescu (decan interimar al Facultății de Urbanism), lector dr. arh. Gabriel Pascariu (profesor coordonator).

În ziua de 23 ianuarie 2012 a avut loc festivitatea de decernare a premiilor. Echipa juriului a fost formată din dr. arh. Francoise Pamfil, conf. dr. arh. Tiberiu Florescu, lector drd. arh. Arpad Zachi și asist. dr. arh. Vlad Eftenie. Au fost acordate 7 premii:

- Premiul I: Costin Gheorghe și Matei Eugen Stoean, an IV, Facultatea de Arhitectură U.A.U.I.M.

- Premiul II: Simion Dan și Stoian Ionuț, an III, Facultatea de Urbanism U.A.U.I.M.

- Premiul II: Tudose Roxana și Enciu Daniel Gabriel, an I, Facultatea de Arhitectură U.A.U.I.M.

- Premiul III: Drob Timotei Nicolae și Drăgoiu Rareș, an VI, Facultatea de Arhitectură U.A.U.I.M.

- Premiul III + Mențiune pentru tehnică fotografică: Diana Bărbat, an V, Facultatea de Arhitectură U.A.U.I.M., și Alina Cristea, an I Master Katholieke Universiteit, Leuven

- Premiul de popularitate, vot sală: Gonț Andreea și Lincu Andreea, an IV, Facultatea de Urbanism U.A.U.I.M.

- Premiul de popularitate, vot Facebook: Călifar Sergiu și Constantin Ana-Maria, an IV, Facultatea de Urbanism U.A.U.I.M.

Premiul I

Câștigătorii marelui premiu sunt Costin Gheorghe și Matei Eugen Stoean, studenți în anul VI ai Facultății de Arhitectură din cadrul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București.

Preocupați de ceva vreme de arta fotografică în diferitele sale ipostaze, cei doi câștigători au primit cu entuziasm propunerea de a participa la expoziția organizată de colegi din cadrul aceleiași universități, expoziție care s-a finalizat printr-un concurs: „La scurt timp după ce am aflat de acest concurs și de tematica sa, am vrut să particip pentru că surprindea, într-o oarecare măsură, o parte din căutările mele de până în acest moment din domeniul fotografiei. Totodată, am colaborat cu Costin deoarece și el a încercat, de-a lungul timpului, să surprindă omul și urbanul în fotografiile sale”. Motivația de bază (conceptul) de la care au pornit Matei și Costin în procesul elaborării lucrării a avut în vedere, în primul rând, clipa care tocmai ce a trecut, care acum nu mai există. Rugați să exprime în câteva cuvinte motivația lor, aceștia au răspuns astfel: „Orașul efemer de acum o secundă nu mai există, dar există cel al momentului în care răspundem, însă sperăm să fi fost surprins într-o fotografie cel precedent”.

Finalizarea montajului foto a durat în jur de 3 zile, iar mesajul pe care echipa a urmărit să îl transmită a fost acela de a sensibiliza privitorul/admiratorul/criticul cu privire la „importanța omului în spațiul urban” și, de asemenea, de a sublinia „faptul că formarea, dezvoltarea și evoluția unui oraș se afla într-o relație de interdependență cu deciziile, activitățile și implicarea locuitorilor săi, influențându-se reciproc. Am văzut în oameni sursa de existență a orașului, un organism viu alimentat de speranțele, aspirațiile și determinările lor”.

Dar care au fost criteriile pe care le-au urmărit în vederea alegerii atât a momentelor, cât și a locațiilor pentru surprinderea imaginilor în vederea compunerii mesajului? „Am încercat să răspundem cerințelor temei prin prezentarea unei serii de fotografii care au ca element central OMUL, în diferite ipostaze ale sale, dar mereu în relație directă cu orașul - de la privitor într-o stare contemplativă, la trecător sau personaj activ. Am restrâns criteriul de căutare la cadre dinamice, care să surprindă concomitent cât mai multe evenimente care au loc într-o singură clipă”. Costin și Matei și-au impus, în vederea alegerii fotografiilor, un set de principii subiective, și anume: „rigoare în compoziție, inedit și să transmită emoție”.

Ca experiență în participarea la astfel de concursuri, cei doi amintesc de vremurile de liceu, vremuri încărcate cu evenimente de această factură, iar cât privește preocuparea pe viitor pe această ramură a arhitecturii, cei doi au ambiții demne de admirat: „Pe viitor ne dorim să aprofundăm și mai mult atât fotografia de arhitectură, cât mai ales pe cea urbană - a momentului decisiv”. Au în plan, de asemenea, „o astfel de carieră, în paralel cu profesia de arhitect”.

Cei doi apreciază premiul câștigat cu atât mai mult cu cât au aflat, după decernarea premiilor, componența juriului: „având în vedere componenta juriului acestui concurs, este nu numai o motivație în plus, cât și o responsabilizare mai mare asupra fotografiei viitoare”. Dintr-un punct de vedere critic, personal, cei doi percep „efemerul în raport cu cotidianul în contextul orașului actual” astfel: „efemerul este mult mai accentuat astăzi, de cele mai multe ori faptul se consumă înainte de a fi perceput ca acțiune trecătoare. De aceea credem că astăzi este nevoie ca totul să poată fi imortalizat, oriunde și oricând. Omul nu mai are, astăzi, timp să reacționeze, să perceapă emoția”.

Premiul II

Simion Dan și Stoian Ionuț

Unul dintre cele două Premii II a fost câștigat de doi studenți la Facultatea de Urbanism din cadrul UAUIM, în anul III de studiu, și anume Simion Dan și Stoian Ionuț.

Au decis să participe la acest concurs pentru a-și pune în valoare ideile și calitățile de observatori ai spațiului urban, dobândite în decursul anilor de facultate. Conceptul care a stat la baza realizării acestui afiș a fost legat de ipostazele omului în cadrul urban, faptul că „omul, trecătorul prin timp și spațiu, este cel care animă locul”, cadrul urban fiind doar „scena desfășurării efemerului”. Efemerul este o componentă importantă a contextului urban, îi conferă substanță și conținut.

Principala tehnică fotografică a fost folosirea unui timp mare de expunere, pentru a face trecerea oamenilor să pară o umbră, în contextul unui cadru fizic stabil. Pentru o redare cât mai clară a ideii lor, criteriile pentru alegerea locațiilor au ținut de materialitate, culoare și calitate a spațiilor urbane.

Într-o viziune personală, ei descriu orașul efemer ca un „loc infinit al desfășurării efemerului reprezentat de oameni. În sine, orașul efemer este OMUL. Efemerul este o resursă indispensabilă de energie a orașului”.

Din punct de vedere al participării la concursuri de fotografie și grafică fotografică, cei doi se declară novici în această experiență, fiind pentru prima dată într-o competiție de acest gen, iar premiul câștigat va fi o motivație suplimentară pentru perseverența lor în acest domeniu.

Premiul II

Tudose Roxana și Enciu Daniel Gabriel

Câștigătorii celui de-al doilea Premiu II desemnat de juriu, în cadrul concursului, sunt Tudose Roxana și Enciu Daniel, doi studenți în anul I de studiu, la Facultatea de Arhitectură din cadrul UAUIM.

Determinarea de a participa la acest concurs a fost strâns legată de pasiunea celor doi pentru arta fotografică și de tema propusă, care tratează metafora timpului și a efemerului. „A reprezentat pentru noi oportunitatea de a surprinde, prin prisma imaginilor, o parte importantă a orașului, care este marcată permanent de transformări.”

Suportul, conceptul afișului reflectă preocuparea lor pentru istorie, pentru memoria și identitatea centrului vechi al Bucureștiului, surprins cu o sensibilitate extraordinară. „Trecutul și construcțiile reprezintă o parte importantă a istoriei orașului, și din acest motiv trebuie privit ca o sursă de informații din care trebuie să învățăm și să analizăm.”

Montajul fotografic efectiv și prelucrarea grafică a pozelor a durat câteva zile, în schimb surprinderea cadrelor a fost un demers care a urmărit ca locațiile alese să fie în strânsă legătură cu mesajul pe care au vrut să-l transmită prin afișul prezentat, și anume faptul că „orașul este un cadru social aflat într-o permanentă schimbare în conformitate cu necesitățile locuitorilor săi”. Din punct de vedere al experienței în arta fotografică, cei doi declară faptul că, în liceu, au mai participat la concursuri de fotografie, unele finalizându-se chiar cu câștigarea unor premii, însă nu se consideră profesioniști în acest domeniu, în care permanent ai lucruri noi de asimilat. Concursul a reprezentat pentru Roxana și Daniel un imbold în perfecționarea lor ulterioară în arta fotografică.

Orașul contemporan, în percepția celor doi studenți, „tinde să invadeze rămășitele orașului tradițional, există în numeroase gesturi arhitecturale, prin care cele două tipuri se completează reciproc, fără a se distruge unul pe celălalt”.

Premiul III

Rareș Drăgoiu și Drob Timotei Nicoale

Rareș Drăgoiu și Drob Timotei Nicolae, câștigători ai unuia dintre cele două Premii III, au realizat o lucrare aparte, care a generat multe „controverse”. Realizată pe hârtie normală, cu fotografii făcute la o calitate destul de slabă și mult scris, a impresionat juriul prin umor și sarcasm.

Ei nu au mai participat la niciun concurs de fotografie până acum, nefiind pasionați de domeniu în mod explicit, ci „hobby-ul este legat mai mult de mecanica aparatelor fotografice pe film, decât de rezultatul vizual eventual, considerat în cadrul echipei doar un reziduu documentar”.

Iar ca rezultat, în cadrul afișului, majoritatea fotografiilor pe care ei le-au inserat „au fost făcute cu un aparat bielorus destul de rudimentar, pe film de 35 mm ISO 200 color, de cea mai proastă calitate acceptabilă pe piața albă”.

Conceptul de la care au pornit în creația lor a fost reprezentat de publicațiile din paginile anunțurilor imobiliare, „un stoc de fotografii originale alese după relevanța lor documentară, la care s-au adăugat corpuri de text formate prin reconstrucția codului folosit în paginile de anunțuri imobiliare de către ofertanți (colectivitate care a construit o expresivitate caracteristică acestor publicații, permanent ajustabilă și obligatoriu lapidară, tocmai datorită scopului său strict de a vinde cât mai repede). Orașul (în cazul nostru mediul construit) a fost efemerizat datorită transformării sale într-o marfă, care trebuie circulată”.

În contextul actual, efemerul orașelor poate fi surprins acum în ipostaze mult mai diferite față de epoca apusă a orașelor medievale, spre exemplu, ne spun Rareș și Timotei, „astăzi emoția este fabricată în complexuri artificiale de entertainment și consum”.

Dar arta fotografică se schimbă și ea, evoluează poate… iar din punctual lor de vedere arta fotografică, în următorii 20 de ani, va fi „strâns legată de mutațiile viitoare ale photoshopului”.

Mențiune pentru grafică fotografică

Rareș Drăgoiu și Drob Timotei Nicoale

Rareș Drăgoiu și Drob Timotei Nicolae, câștigători ai unuia dintre cele două Premii III, au realizat o lucrare aparte, care a generat multe „controverse”. Realizată pe hârtie normală, cu fotografii făcute la o calitate destul de slabă și mult scris, a impresionat juriul prin umor și sarcasm.

Ei nu au mai participat la niciun concurs de fotografie până acum, nefiind pasionați de domeniu în mod explicit, ci „hobby-ul este legat mai mult de mecanica aparatelor fotografice pe film, decât de rezultatul vizual eventual, considerat în cadrul echipei doar un reziduu documentar”.

Iar ca rezultat, în cadrul afișului, majoritatea fotografiilor pe care ei le-au inserat „au fost făcute cu un aparat bielorus destul de rudimentar, pe film de 35 mm ISO 200 color, de cea mai proastă calitate acceptabilă pe piața albă”.

Conceptul de la care au pornit în creația lor a fost reprezentat de publicațiile din paginile anunțurilor imobiliare, „un stoc de fotografii originale alese după relevanța lor documentară, la care s-au adăugat corpuri de text formate prin reconstrucția codului folosit în paginile de anunțuri imobiliare de către ofertanți (colectivitate care a construit o expresivitate caracteristică acestor publicații, permanent ajustabilă și obligatoriu lapidară, tocmai datorită scopului său strict de a vinde cât mai repede). Orașul (în cazul nostru mediul construit) a fost efemerizat datorită transformării sale într-o marfă, care trebuie circulată”.

În contextul actual, efemerul orașelor poate fi surprins acum în ipostaze mult mai diferite față de epoca apusă a orașelor medievale, spre exemplu, ne spun Rareș și Timotei, „astăzi emoția este fabricată în complexuri artificiale de entertainment și consum”.

Dar arta fotografică se schimbă și ea, evoluează poate… iar din punctual lor de vedere arta fotografică, în următorii 20 de ani, va fi „strâns legată de mutațiile viitoare ale photoshopului”.

Articolul a fost realizat prin formularea câtorva întrebări la care câștigătorii concursului au răspuns prin câte un e-mail. Răspunsurile la aceste întrebări au fost reformulate și introduse într-un text compact.

Întrebările au fost:

1. Ce v-a determinat să participați la concursul „Orașul Efemer”?

2. Ați avut vreun mesaj pe care ați vrut să îl transmiteți prin lucrările voastre?

3. Cât a durat finalizarea montajului foto și ce tehnici fotografice ați folosit?

4. Care au fost criteriile pe care le-ați utilizat în vederea alegerii momentelor și locațiilor pentru fotografierea orașului efemer?

5. Ați descris orașul efemer în afișul și fotografiile realizate. Dar cum l-ați descrie în câteva cuvinte? (concept)

6. Ați mai participat și la alte concursuri de fotografie? Aveți experiență în domeniu sau e doar un hobby?

7. Considerați că acest premiu vă va determina să aprofundați mai mult domeniul fotografiei?

8. Care considerați că ar putea fi criteriile după care se poate judeca o poză?

9. Cum vedeți arta fotografiei în următorii 20 de ani, din perspectiva voastră?

10. Cum puteți descrie efemerul în raport cu cotidianul în contextul orașului actual, care pare că nu mai poate oferi atât de mulă emoție ca în cazul orașelor medievale, spre exemplu?

La formularea întrebărilor au participat: Constantinescu Nora, Necula Mihai, Pătrașcu Radu, Rădulescu Andra și Puiu Adriana.