RDW

SALONUL DE MOBILĂ DE LA MILANO 2019

Evenimente

SALONUL DE MOBILĂ 

DE LA MILANO 2019
Text: Oana JACKSON

Este greu de apreciat anvergura Săptămânii de Design de la Milano. Acest lucru se datorează nu numai faptului că din ce în ce mai multe ateliere de design și branduri aleg să își lanseze ultimele proiecte și linii în cadrul Săptămânii de Design, dar și faptului că tentaculele acestui eveniment se întind în fiecare an din ce în ce mai în adâncul orașului.
În cadrul propriu-zis al târgului, designeri nou-lansați expun umăr la umăr cu cei de renume, care vin cu produse noi și inovatoare. La această a 58-a ediție, platforma creativă a Salonului a mijlocit întâlnirea a peste 1.300 de creatori cu câteva sute de mii de vizitatori. În celelalte zone ale orașului, artiști de renume, case de modă, restaurante și spații publice se duelează pentru a atrage atenția atât a profesioniștilor, cât și a publicului iubitor de frumos.
Ca profesionist, vizita la Târgul de Design a devenit aproape o obligație și, în final, un ritual anual. Deși puțini dintre clienții noștri își doresc un interior care să reflecte ultima modă și și mai puțini își schimbă interioarele în ritmul în care se schimbă tendințele, mulți își doresc o ambianță interioară care să facă față trecerii timpului și modelor efemere, dar care să arate totuși contemporană.
Cei care sunt în vârful piramidei de influențare a gustului stilistic – influencers și tastemakers – au înțeles acest lucru și au renunțat la oscilațiile pronunțate de la un sezon la altul. În schimb, pe măsură ce o tendință încetează să mai fie tendință pentru că ajunge în stocul fiecărui furnizor și, implicit, în interioare, este înlocuită cu o variațiune, cu un look complementar.
Fie că suntem de acord, fie că nu, tendințele și trendurile ne influențează – direct sau indirect. Un „trend” nu este temporar. Contrar părerilor larg răspândite, acestea continuă să evolueze în timp, metamorfozându-se în noi personificări ale aceleiași mișcări. În acest moment în care societatea devine din ce în ce mai conștientă de impactul asupra mediului și aspectelor etice, este important să luam în considerație modul în care trendurile estetice se transformă în trenduri longevive, cât și dorința umană de a găsi un echilibru între aspectul estetic, financiar și sustenabilitate.

Aproape în unanimitate, idealul clienților pare să fie un interior modern, dar nu ultra, scăldat în lumină naturală și în care să se regăsească toate funcționalitățile vieții de zi cu zi. Dar își doresc accente care pot fi actualizate sau trenduri care pot fi clădite și stratificate prin adăugări succesive, dar fără a renunța la conceptul inițial.
În 2018 s-a purtat mult roz, în toate nuanțele lui. Anul acesta s-a evidențiat orice variațiune pe tema verdelui mai întotdeauna etalat alături de fostul favorit – rozul. Aceasta, tocmai pentru a ne dovedi că pentru a ține pasul cu moda este suficient să achiziționezi o pernă decorativă verde sau să îți tapițezi fotoliul de la bunici, care oricum trebuia recondiționat, cu o catifea smarald.

Nu toate tendințele lansate „prind”. Unele idei se sting odată cu închiderea Salonului, altele mai suferă câteva licăriri de viață în viziunea câtorva designeri și supraviețuiesc un timp pe rafturile magazinelor. Iar unele se pretează exclusiv la anumite aplicații. În rândurile de mai jos regăsiți pe scurt principalele categorii – nu este nici pe departe o listă exhaustivă, sau prescriptivă, ci o apreciere obiectivă – să nu uităm că în final, atunci când este bine făcut, designul inedit, unicat și ieșit din tipare este cel despre care se vorbește și nu cel care urmărește moda.

„Condu, nu te lăsa condus de tendințe!” este un motto des auzit.

În mare, tendințele din acest an se pot grupa pe baza următoarelor idei:

  • Deschiderea granițelor – Scandinese (Design Scandinav + Japonez) sau Mexicanese (Mexican + Japonez), în ambele cazuri, design de la poli opuși ai planetei distilat într-o esență comună. Cum experiențele culinare adevărate provin foarte rar dintr-o sursă unică, și acest trend se îmbină la perfecție cu arta culinară și designul de baruri și restaurante.
  • Moda scandinavă în culori pastelate – o evoluție a stilului scandinav, de multe ori sobru și lipsit de căldura unei game cromatice, este des folosit în arhitectura de interior a birourilor și spațiilor de lucru ale micilor afaceri și start-up-uri.
  • Interpretări fluide – revenirea la palete monocrome este plină de personalitate și, în același timp, simplă și confortabilă. Deoarece permite culorilor să ia cuvântul este des adoptată de spațiile comerciale unde reflectă brandul propriu.
  • Caleidoscop de culori – des folosit în spațiile mari comerciale datorită efectului-șoc și puternic emoțional provocat de acest curcubeu de culori.
  • Joaca din copilărie – un festival al imaginației și un carusel al distracției care se pretează cluburilor de noapte și barurilor.
  • Forța brută este un trend de care ne loveam peste tot mai acum câțiva ani, și după o perioadă de uitare se reîntoarce mai puternic și mai omniprezent ca niciodată. Finisaje nefinisate, obiecte masive și tonalități cromatice care oferă un fundal versatil lucrărilor de artă. O alternativă la pereții albi care, cu tonalitățile mai închise dau intimitate și confort oricărui interior. Această textură calmă și liniștitoare se regăsește atât în arhitectura rezidențială, cât și în interioarele barurilor și restaurantelor.
  • Artizanal și craft, o continuare a tendinței „imperfectul perfect” de anul trecut. Clienții apreciază tușa umană, stilul mai relaxat și elementul unicat al fiecărui obiect, dar și faptul că ne duce cu gândul înapoi la vremuri mai simple – aplicații atât în arhitectura rezidențială, cât și în cea comercială datorită laturii personale tactile care înlocuiește finisajele sterile de odinioară.
  • Retro reinterpretat cromatic – este încărcat de nostalgie, cu tonalități inspirate din natură și texturi somptuoase. Aplicații în arhitectura rezidențială, dar și în interioarele birourilor de stil nou, relaxate și mai puțin formale.

O dată la doi ani, târgul de mobilier face loc și pavilioanelor de corpuri de iluminat – un domeniu al designului care avansează în salturi spectaculoase. Tehnologia și inovația se îmbină cu arta pentru a completa cele mai variate stiluri de interior. Lumina în arhitectură și în interioare a depășit stadiul unui artificiu care era adăugat spre sfârșitul unui proiect pentru a deveni unul din factorii esențiali ai designului. Este categoria care se dezvoltă cel mai rapid și beneficiarii încep încetul cu încetul să înțeleagă importanța luminii de calitate, subtilitățile creării de accente, puncte de interes și tonuri, felului în care același spațiu își poate modifica polar calitatea ambientală în funcție de felul în care este iluminat. Pe scurt, designul luminii în interioare se află la granița dintre artă și știință.
Mai mult decât oricând influențele de la Salonul de la Milano din acest an oferă o perspectivă mai largă asupra lumii, una care străpunge culturi, granițe și epoci. Majoritatea exponatelor au adunat o gamă largă de influențe în design – de la elementele din care ne tragem seva vieții la amestecurile multiculturale și, nu în ultimul rând, la bucuria copilăriei.

Fiecare pleacă de la târg cu concluziile proprii, care poartă și ștampila gustului propriu, proiectelor cărora încearcă să le găsească rezolvare în acel moment, rezonanței pe care o are cu anumiți furnizori și, fără discuție, și influenței canalelor media.
Ce aș putea spune despre acest an? Artizanalul, craftul și unicatele încep să câștige teren pe măsură ce vizitatorii devin mai sensibili la valoarea intrinsecă a unui obiect care respiră personalitate.
Ani mulți a domnit reinterpretarea interioarelor de mijloc de veac. A urmat pentru o perioada mai scurtă o influență a anilor ’60. În mod surprinzător, anii ’80 se regăsesc din ce în ce mai mult în decorații, cu ce au avut ei și bun, și rău. Odată cu această nouă pasiune regăsim și culori tari – cobalt, galben viu, portocaliu.
Exista și o deraiere de la preferința unui interior unitar – mobilierul de bucătărie din același finisaj și aceeași culoare a fost înlocuit de materiale și finisaje complementare – dulapuri încastrate din lemn natur alternând cu dulapuri joase îmbrăcate în metal; alternanța de înălțime și blaturi de lucru diferite pe insula de bucătărie; o epurare a spațiului. Pe măsură ce viețile noastre evoluează, se gătește mai puțin, dar se trăiește mai mult în jurul spațiului deschis al bucătăriei. Prietenii trec pentru un pahar cu vin și poposesc pe scaunele de bar din bucătărie. Tot acolo copiii își fac temele pentru școală. Există zile când lucrezi de acasă? Tot acolo îți așezi laptopul și celularul în timpul zilei. Este un spațiu multifuncțional care se metamorfozează subtil.

Dar cea mai pronunțată dezvoltare din acest an a fost tehnologia. De la produsele smart pentru casele noastre – care îmbină termostatele și lumina din fiecare încăpere, muzica, televizoarele și sistemele de siguranță, totul accesibil printr-o aplicație chiar si când ești la mii de kilometri distanță, la robotică și aparatură domestică inteligentă pusă în slujba noastră și a planetei. Accentul pe reducerea impactului pe care alegerile noastre le au asupra planetei devine din ce în ce mai presant.

Comments

comments

Comments are closed.

Powered by Jasper Roberts - Blog