RDW

SALONUL DE MOBILĂ DE LA MILANO, SĂPTĂMÂNA DESIGNULUI INTERNAŢIONAL 2018

Actualitatea internațională

SALONUL DE MOBILĂ DE LA MILANO,
SĂPTĂMÂNA DESIGNULUI
INTERNAŢIONAL 2018

text şi foto: Oana BELEA JACKSON

Iniţial expoziție internațională de mobilier şi decorațiuni interioare, Salonul de Mobilier de la Milano a devenit o manifestare artistică de anvergură, prilejul unei explozii de creativitate la nivelul întregului oraş. Expozițiile statice, pasive şi repetitive au fost abandonate, fiecare brand, fiecare magazin, fiecare expoziție, fiecare muzeu şi fiecare furnizor intrând în competiţie pentru a oferi activități captivante, spectacole şi experiențe noi.
Timp de o săptămână (17-22 aprilie), 300.000 de vizitatori au invadat capitala modei și au transformat orașul în capitala fiestei care pulsează de viață, zi și noapte.
Sunt organizate atât de multe activități încât singura teamă este să nu pierzi şi să nu ratezi vreun eveniment. Noul termen „FOMO” (Fear of Missing Out), „teama de a nu rămâne pe dinafară”, este expresia unei maladii a timpurilor recente pe care nicăieri nu o resimți mai acut decât la Milano.
Amplasat la periferia orașului, spațiul expozițional în suprafață de 200.000 mp este compus din 24 de pavilioane, fiecare dedicat unui alt domeniu al designului de interior. Există pavilioane de băi, de bucătării, de mobilă tradițională de lux, de mobilă modernă de lux, design contemporan şi – o dată la doi ani – de corpuri de iluminat.
În paralel, furnizorii cu reprezentanţă în Milano te îmbie să-i vizitezi, organizând fie un cocktail, fie un spectacol sau o conferință despre ultimele tendinţe sau o demonstrație culinară folosind cele mai noi tipuri de plite, aragaz, cuptor.
Pentru clienții fideli şi prestigioşi se organizează petreceri fastuoase şi spectaculoase. Magazinele profită şi ele de valul de vizitatori şi sunt deschise până noaptea târziu.
Cos a colaborat cu Studio Swine pentru a crea „New Spring”, o instalație multisenzorială centrată în jurul unui copac ale cărui ramuri au la capete tuburi cilindrice prin care sunt distribuite baloane albe (asemănătoare celor de săpun) ce pulverizează parfumuri florale când ating solul sau alte obiecte. Instalația a avut ca scop evocarea „unei vieți de emoții într-o clipă” și a fost una dintre cele mai profunde experiențe.
Japonezul Tokujin Yoshioka a creat pentru LG o instalație luminoasă de mari dimensiuni care prezintă cele mai noi tehnologii sub forma unei experiențe eterice. Şaptesprezece scaune distribuite conform unui caroiaj, realizate din panouri luminoase OLED de 15 mm grosime, îi aşteptau pe vizitatori să se aşeze pentru a se bucura de jocurile de lumini pe care aceste panouri le creau, de la dungi colorate la negru absolut sau la lumină albă pură.
Firmele de arhitectură MINI și Londra Studiomama au creat un „micro cartier” care explorează colaborarea dintre locuitori și arhitecți .
Festivalul Ikea a găzduit spectacole live, tarabe de mâncare, oaze de relaxare și de joacă pentru copii; Airbnb a dezvăluit locuri ascunse ale orașului unor grupuri pe care le-au condus prin cotloane inedite; în colaborare cu IQOS Pathfinder Project (platformă culturală globală care susţine talentele creative cele mai inovative), Quayola a creat „Jardins d’Ete”, o serie de videoclipuri care au estompat lent fotografii cu rezoluţie de super înaltă definiţie reprezentând flori în picturi digitale inspirate din impresioniştii francezi, în special din ultimele tablouri ale lui Claude Monet.
Salonul este prilejul de a lansa noi linii de mobilier, noi materiale și finisaje precum și colaborări inedite între arhitecți, designeri și furnizori. John Pawson, David Chipperfield, Biroul Zaha Hadid sunt câteva dintre numele care au colaborat pentru a crea canapele, ceramică şi baterii pentru băi. Dacă în trecut exista un decalaj între momentul lansării prototipurilor şi data apariției lor pe piață, în zilele noastre, în societatea „imediatului” în care trăim, clienții nu mai sunt dispuși să aștepte: comenzile se livrează imediat ce se încheie Târgul.
Established & Sons și Lee Broom sunt lideri în domeniu, primul prezentând produse gata de livrare, celălalt mergând un pas mai departe și oferind vizitatorilor Salonului șansa de a achiziționa produsele pe loc.
Noile tendințe sunt ilustrate de expoziții temporare care devin adevărați magneți pentru public. Casele de modă se întrec în a pune în scenă adevărate spectacole captivante. Louis Vuitton, Marni, Prada, Hermes, expoziţii-eveniment pentru care publicul este dispus să stea la coadă la intrare ore în şir, au meritul de a sublinia tendințele şi orientarea generală a designului de interior, poate şi pentru că moda vestimentară şi cea a decoraţiunilor interioare au început să se armonizeze între ele. 
Se poarta artizanalul în decorațiuni? Marni creează o instalație unde pune în scena o gospodărie tradițională columbiană.
Se poarta roz şi roșu? Le regăsim la Fundația Prada.
Efectul acestor expoziții este atât de hipnotizant încât nimeni nu le rezistă şi nimeni nu vrea să posteze ultimul o imagine care a făcut deja înconjurul Instagramului. O vizită la Salonul Internaţional de Mobilă de la Milano, denumit de curând Săptămâna de Design de la Milano pentru a include şi manifestările-satelit, ne permite să descoperim tendințele cele mai recente din domeniul designului interior.
Fără a le enumera în ordinea importanţei, cele opt tendințe pe care le-am sesizat în cadrul acestei Săptămâni de Design ar fi:

1. Vegetaţia în rol principal

Plante, arbuști, pereți înverziți, la interior şi la exterior. Este o tendinţă a ultimilor ani, dar, dacă până acum umpleam toate colţurile neutilizate din încăperi cu ghivece, de această dată, vegetaţia joacă rolul principal, mobilierul şi finisajele fiind subordonate distribuţiei plantelor: în bucătărie, containere speciale pentru creșterea plantelor-condiment şi a verdețurilor folosite la gătit; sere modulare de dimensiunea unui cuptor pentru îngrijirea plantelor şi florilor tropicale; containere speciale suspendate care să permită vegetaţiei curgătoare sau căţărătoare să se desfăşoare într-o revărsare luxuriantă; combinații între corpuri de iluminat şi vegetaţie.

2. Nevoia de vestigii – Combinații de suprafețe cu texturi patinate

Se poartă texturile „vandalizate”, combinațiile de suprafețe antichizate, zgâriate, în toate formele posibile. Alama este periată, zidurile sunt texturate, oglinzile sunt patinate, lemnul este nefinisat, suprafețele au model 3D, metalele sunt tratate cu diferite finisaje, piatra, piatra vulcanică şi marmura sunt pătate, zgâriate, agresate.


3. Multă culoare, dar nu orice culoare

Culorile anului sunt calde și tactile, cu nuanțe de „roșu burgund”, „alune prăjite” și „portocală arsă”, culori foarte versatile, cu efecte la fel de spectaculoase folosite în suprafeţe sau ca accente. Tonurile bogate evocă lutul, arată foarte sofisticat cu piele și metal. Combinațiile asociază culori tari, de la corai la teracotă, portocală arsă, roz, verde şi albastru de Prusia, cu accente de alamă sau muștar în nuanţă vie.

4. La Vie en Rose

Milano a devenit roz timp de o săptămână! Este la modă rozul palid, rozul prăfuit, rozul-bej sau deja omniprezentul roz „millennial”, în combinație cu modele geometrice alb/negru sau cu verde. Un adevărat deliciu pentru cei ce iubesc tonurile delicate! Tenta este dulce, dar nu dulceagă, perfectă pentru a se asocia cu tonuri mai întunecate sau mai pământii, pentru un aspect echilibrat.

5. Albul absolut

La polul opus cromaticii îndrăzneţe despre care am vorbit, s-au evidențiat interioarele exclusiv albe sau decorațiunile albe cu diferite reliefuri şi finisaje. Se pare că albul este în tendințe nu doar în Scandinavia!
Pe parcursul Săptămânii de Design, multe instalații și showroomuri au fost dedicate experienței albului absolut, precum White in the City. Albul reprezintă simplitatea, lumina și minimalismul.

6. Cadre metalice

De la corpuri de bucătărie cu estetică elegant utilitară creată pentru ghivece de plante, suporturi de sticle, vitrine, corpuri de iluminat la picioare pentru chiuvete, scaune, biblioteci – soluţia este aceeași: cadre şi chenare metalice subțiri care conferă transparenţă şi o ușoară tentă industrială, cu aer modern.

7. Wabi-Sabi sau arta imperfecțiunii

În estetica japoneză, Wabi-Sabi este o viziune asupra lumii centrată pe acceptarea tranziției și a imperfecțiunii. Esteticul este uneori descris ca frumusețe „imperfectă, nepermanentă și incompletă”. Estetica wabi-sabi include: asimetria, rugozitatea, simplitatea, economia, austeritatea, modestia, intimitatea şi aprecierea ingeniozităţii obiectelor şi proceselor naturale. Această tendinţă se îmbină cu noua noastră pasiune pentru tot ce este artizanal, tribal, meșteșugăresc, manual.

8. Catifeaua – retro-chic

Acest material retro-chic cunoaşte, în mod cert, o revenire puternică. Catifeaua este folosită la finisaje, canapele şi perdele, pentru mici accente şi detalii.

Tendinţele care încearcă să capteze atenția publicului şi a profesioniștilor sunt numeroase, dar tranzitorii şi efemere. Salonul de Mobilă de la Milano, cel mai important eveniment din calendarul industriei de specialitate, a fost criticat pentru că reprezintă un triumf al marketingului asupra designului.
Exponatele oferă însă vizitatorilor şansa de a cunoaşte ce este nou în lumea designului, de a descoperi detalii şi informaţii de mare interes pentru public. În realitate, puţini ne dorim să copiem stilul altora, vrem să avem propriul nostru stil. Orice proiect, fie el personal sau profesional, este unic şi trebuie personalizat. Contează ceea ce dorește clientul, ce are nevoie, ce iubește, ce îl face să se simtă bine şi de ce anume se simte atașat. Lucrați cu aceste elemente şi spațiul real va rezulta! Esența unui spațiu personalizat este mai întotdeauna aceeași: lumină generoasă, textură, „comori” personale şi o mică doză de ideal.

 

Comments

comments

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog