
Bazinul Ruhr - de la peretele-cortină de sticlă la salutul de cortină al dansatorilor

Transparența este un fenomen relativ nou în arhitectură, consecință a proliferării ferestrelor largi la ateliere de lucru sau de artă și a peretelui-cortină de sticlă la clădirile industriale: Uzinele AEG, de Peter Behrens (Berlin, 1909), proiectul de zgârie-nori pentru Friedrichstrasse de Mies van der Rohe (Berlin, 1921), atelierul de pictură pentru Amédée Ozenfant de Le Corbusier (Paris, 1923), școala Bauhaus de Walter Gropius (Dessau, 1925) etc. Lumina și suplețea au reprezentat pentru aproape un secol spiritul arhitecturii moderne, dar și o promisiune de transparență a deciziilor politice și a justiției sociale.
Noțiunea de transparență este în sine ambivalentă, descriind o calitate materială, dar și o dimensiune spirituală. „Conform definiției din dicționar, calitatea, sau starea, de transparență este atât o condiție materială – aceea de a fi permeabil la lumină și aer – cât și rezultatul unei condiții intelectuale, a aspirației noastre pentru ceea ce este ușor de detectat, perfect evident și nedisimulat.”1Această definiție este mai departe exemplificată de Colin Rowe și de Robert Slutzky prin opere de artă și elemente arhitecturale specifice: „Transparența poate fi o calitate proprie a unei substanțe, ca un perete-cortină de sticlă; sau poate caracteriza un anumit fel de organizare.
Putem astfel să deosebim o transparență propriu-zisă de una fenomenologică.”2 Cu o jumătate de secol în urmă, când a fost scris acest articol, transparența în arhitectura modernă reprezenta aspirații de claritate politică și socială. Implozia treptată a anumitor sectoare industriale în ultimii treizeci de ani a revelat însă limitele acestui fel de „reprezentare”. În zonele industriale cel mai performante din Europa, se reevaluează consecințele unei dezvoltări industriale masive și se planifică o recalificare treptată a teritoriului. De exemplu, dezmembrarea exploatărilor miniere de mare amploare din Germania și reorientarea lor către un program cultural sau social a transformat bazinul carbonifer al Ruhrului în Capitală Culturală Europeană în 2010. Această transformare conferă calităților materiale inițiale o dimensiune metafizică.
Citiți textul integral în nr 4 / 2011 al Revistei Arhitectura.
1Colin Rowe, Robert Slutzky, „Transparency: Literal and Phenomenal”, Perspecta, Vol. 8, Yale School of Architecture, 1963, p. 452 Ibid. p.46
Arhitect și membru UAR din 1986, Stefania (Curea) Kenley a exersat arhitectura la București , la Londra și la Paris, fiind, de asemeni, cadru didactic la Bartlett School of Architecture, University College London, Architectural Association School of Architecture, University of Greenwich în Londra și la Ecole Spéciale d’Architecture în Paris. În 2005, a obținut diploma de Doctor de la University Paris 8, cu lucrarea de teză From a Pastiche to the Original, Traces and Trajectories of the Independent Group (1952-1956), dirijată de Profesorul Jean-Louis Cohen. În 2011 a ținut o serie de conferințe pe tema arhitecturii moderne și contemporane organizată de Paris IV - La Sorbonne, în Paris.

Vedere deasupra pasarelelor pentru transportul de cărbune transformate în spațiu public care leagă clădirile principale ale complexului Zeche Zollverein / View over the former passageways for coal transport transformed in public space connecting the main buildings of the Zeche Zollverein complex

Intrarea în Muzeul Ruhr, proiect condus de Rem Koolhaas și de Floris Alkemade (OMA), 2006 / Entrance in the Ruhr Museum, project led by Rem Koolhaas and Floris Alkemade (OMA), 2006

Escalator care conduce la nivelul de recepție principal al Muzeului Ruhr și al noului centru de informații de la cota +24m. / Escalator leading to the main reception level of the Ruhr Museum and of the new information centre at +24m.

Scara interioară care leagă noile activități inserate în fosta instalație Kohlenwäsche / Internal staircase linking the new activities inserted in the former Kohlenwäsche

Vedere interioară a noilor circuite de vizită spre vechea instalație / Interior view of the new visiting circuits inserted in the former plant.

Diferite specii de plante presate, inserate între straturile de sticlă laminată, prezentate în Muzeul Ruhr / Different species of pressed plants, inserted in the layers of laminated glass, presented in the Ruhr Museum










































