Anuala de Arhitectură București 2011 - Secțiunea amenajări interioare: em - a.a. studio - Alex Adam, Roger Pop, Monika Koryczan
Articole tematice
Transparența procesului de proiectare arhitecturală
Designul contemporan are la noi deja o istorie de peste patru decenii, România realizând o sincronizare cu această evoluție datorită „dezghețului” din anii ’60 și începutul anilor ’70, când la București au fost găzduite Congresul Internațional de Estetică și Seminarul Internațional de Arhitectură (acesta din urmă chiar la UAUIM) și au apărut primele grupuri experimentale de estetică și design, au fost înființate primele centre de proiectare, Institutul de Creație Industrială și Estetica Produselor și instituțiile de învățământ superior de profil de astăzi. Ca martori la aceste evenimente, am asistat la convertirea termenului de estetică experimentală (prea contaminat de stilism) în cel mai global și conceptual, dar mai ales operativ de design și la conturarea în cadrul acestuia a unor mari blocuri.După cum glumeam adeseori, arhitecții fac dintotdeauna design – așa cum Burghezul Gentilom făcea proză fără să știe – și aceasta întrucât realizarea ambientului sintetic impune un nivel de detaliere (iar detalierea implică deja fundamente de basic design) și agrementare.Totuși, în timpurile pe care le evocăm, arhitecții proiectau, iar astăzi fac design arhitectural sau urban design, ca să nu mai vorbim de hotel design sau alte expresii ventilate viguros în mediul nostru. Folosirea termenilor și opțiunile pentru unul sau altul nu credem că ar fi un proces eminamente subiectiv sau supus fenomenului modă, iar forța cuvântului este atât de mare încât în scrierile sale despre estetică Heidegger consacră primele zeci de pagini tocmai evocării și comparării accepțiunilor termenilor din domeniu din Grecia Antică cu cele de astăzi. |
Citiți textul integral în nr 4 / 2011 al Revistei Arhitectura. |
In our country, contemporary design has known more than four decades of history, Romania managing to keep the pace with this evolution due to the „thaw” occurred in the 1960s and the early 1970s, when Bucharest hosted the International Congress of Aesthetics and the International Architecture Seminar (the latter in the very premises of UAUIM), when the first experimental aesthetics and design groups emerged, along with the first architectural project drawing centers, the Institute of Industrial Creation and Product Aesthetics and the contemporary specialized higher education institutions. As witnesses to these events, we also saw the conversion of the term „experimental aesthetics” (too contaminated by stylism) into the more global and conceptual, but especially operative term of „design” and to the emergence therein of large blocks.As we often joked, architects have been making design forever – just like the Bourgeois Gentilhomme made prose without knowing it – and this is so because the creation of a synthetic ambiance imposes a certain level of detail (and detail already implies the fundamentals of design) and embellishment.And still, in the times we evoke, architects would draw projects, while nowadays they make architectural design or urban design, not to mention also hotel design or other phrases feverishly used in our circles. We think that the use of the terms and the choice of one or the other are not entirely subjective or ruled by fashion, and the force of the word is so great that in one of his writings on aesthetics, Heidegger dedicates the first dozens of pages to evoking and comparing the specialized terms used in Ancient Greece with those of today. For linguistic comparison purposes, we shall give below their definitions. |
Read the full text in the print magazine. |
Mircea Sergiu MOLDOVAN este Prof. Dr. Arh. la Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Universitatea Tehnică Cluj-Napoca.
Anuala de Arhitectură București 2011 - Premiul secțiunii restaurări: Reabilitarea Conacului Bertola - arh. Cristina Constantin, arh. Cosmin Pavel
Anuala de Arhitectură București 2011 - Premiul secțiunii arhitectură, categoria locuințe: Extindere, supraetajare și remodelare locuință - arh. Rovana Moga, arh. Juan Carlos Negretti B.
Arhitectura transparenței
Facultatea de Arhitectură a Universității „Spiru Haret” - laborator în creștere
International Fairs: September - October
Planwerk
Transparența procesului de proiectare arhitecturală
Transparența plinului sau câteva întrebări fără răspuns
Crystal? Ce au în comun Moet, Veuve Cliquot și Cartier… Fondation Cartier?
Transparența în identitatea vizuală
Transparență, trans-aparență…
Transparențe de edificare
Realități transparente
Bazinul Ruhr - de la peretele-cortină de sticlă la salutul de cortină al dansatorilor
Transparența: cameleonul arhitecturii
S-au anunțat câștigătorii concursului pentru realizarea standului României la Congresul UIA
Amenzi de cinci ori mai mari pentru proprietarii care refuză consolidarea clădirilor încadrate în clasa I de risc seismic
Programul de reabilitare termică: Asociațiile de proprietari pot lua credite fără dobândă pentru închiderea balcoanelor
Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”- București, Facultatea de Arhitectură, 6-7 iulie 2011
Obiect Zburător Neidentificat peste Cluj
Expoziția „Dincolo de arhiectură”
Proiect de diplomă - Centru de artă ceramică la Curtea de Argeș
Lucrări de conservare a fațadelor la o clădire de la începutul secolului XX
Anuala de Arhitectură București 2011 - Premiul secțiunii imagine de arhitectură / fotografie: Alb-negru. Construcții de lumină - arh. Cosmin Dragomir
Anuala de Arhitectură București 2011 - Premiul secțiunii proiecte de diplome: Școală de munte, Transfăgărășan - arh. Ana Daniela Tănase
Anuala de Arhitectură București 2011 - Secțiunea amenajări interioare: PV_BV - Justin Baroncea, Radu Enescu, Mihai Buruntia
Anuala de Arhitectură București 2011 - Premiul secțiunii arhitectură, categoria social-culturale: Pensiune turistică Atra Doftana - arh. Bogdan Babici, arh. Alex Maftei, arh. Bogdan Brandiburg
acuarele - arh. Eugenia Luchian
Monumente Uitate. Memoria în proiect
MARIANA GHEORGHIU
Reședințe bucureștene în stil Berindey
Dreptul la adevăr. Arhitectul Octav Doicescu
Despre arhitect, despre chemările și datoriile lui
Jocul cu foile de sticlă
Carnavalul din Aalborg
Kiasma Museum of Contemporary Art
Argument la temă: Transparențe
Case tradiționale din Mărginimea Sibiului. Îndrumar practic de restaurare și întreținere
Evacuarea fantomei. Arhitecturi ale Supraviețuirii / Evicting the ghost. Architectures of survival
Arhitectura românească în proiectul comunist. România 1944-1989
Zaha Hadid, în lista scurtă pentru Stirling Prize
Ricardo Legorreta, distins cu Praemium Imperiale
Zilele arhitecturii la Sibiu
Expoziția națională de construcții și instalații - CAMEX
Expoziție Arh. Daniela Panțu - la Galeria „Octav Doicescu”
Proiect de diplomă - Reconversie - Muzeul Fierului Reșița
Turnul din Pisa, îndreptat
Proiectul arhitectului Dorin Ștefan s-a calificat la a doua ediție „TAIWAN TOWER”
Festivalul Internațional Arhitext Fluențe. 7–9 octombrie 2011, Timișoara