RDW

BEAZLEY DESIGNS OF THE YEAR 18 octombrie 2017-28 ianuarie 2018

BEAZLEY DESIGNS OF THE YEAR
18 octombrie 2017-28 ianuarie 2018

text: Maria MĂNESCU, foto: Adrià Goula

Găzduită de Design Museum, Londra, această expoziţie anuală cu premii1 aflată la a 10-a ediţie, prezintă aproximativ 70 de proiecte care promovează diversitatea, creativitatea, inovaţia în domeniul arhitecturii și designului. Împărţite în șase categorii – Arhitectură, Design digital, Design vestimentar – Modă, Grafică, Design de produs şi Design în domeniul transportului – exponatele sunt dintre cele mai variate: video, virtual reality, audio şi o gamă deosebit de largă de obiecte.
Anul acesta, două teme puternice au fost prezente la nivelul tuturor categoriilor, activismul şi protestul: de exemplu, proiectul original intitulat Pussyhat, care simbolizează solidaritatea femeilor în protestul faţă de remarcile sexiste ale preşedintelui Donald Trump, sau Refugee Nation Flag, creat pentru a reprezenta atleţii apatrizi de la Olimpiada de la Rio 2016.
Realitatea virtuală a fost una din temele cele mai atractive ale ediţiei, culminând cu proiectul Forensic Architecture, care a realizat un experiment ancorat în una din cele mai dure realități contemporane: o reconstrucţie virtuală a realităţii cu care se confruntă prizonierii într-o închisoare din Siria.
Nominalizate de un juriu care a reunit un grup de experţi de talie internaţională, profesori, critici, designeri, arhitecţi, proiectele selectate au fost apreciate pentru modul în care contribuţia lor în domeniul designului captează spiritul timpului.
Juriul este compus din: Amanda Levete, câştigătoare a Premiului RIBA Stirling, fondator şi director al firmei de arhitectură şi design AL_A, recunoscută prin premii internaţionale; David Rowan, publicist pe teme de design şi arhitectură, fondator şi redactor-şef al publicaţiei WIRED UK; Gerry McGovern, senior designer la Land Rover şi membru în consiliul de conducere al firmei Jaguar Land Rover; Marcus Engman, Design Manager la IKEA Range and Supply; Margaret Calvert, şef de birou graphic design, mai bine cunoscută pentru lucrările sale alături de Kinneir la sistemul de semnalizare rutieră britanic lansat oficial în 1965; Ozwald Boateng, creator de modă de talie internaţională, fondator al brandului Ozwald Boateng – „Bespoke Couture Ltd”; Michael Tchao, vicepreşedinte al Worldwide Product Marketing pentru iPad, conduce grupul responsabil cu planificarea produselor, strategie şi comunicaţii pentru linia de producţie iPad a firmei Apple.
Expoziția a fost deschisă publicului între 18 octombrie-28 ianuarie 2018. Jurizarea premiilor a avut loc la începutul lui decembrie 2017, urmând ca la 25 ianuarie 2018 să fie anunțați câștigătorii pentru fiecare secțiune.

©Adrià Goula

Dintre proiectele nominalizate la secţiunea Arhitectură – alături de alte proiecte recunoscute internaţional ca Fondaco dei Tedeschi din Veneţia (OMA) şi Smithsonian National Museum of African American History and Culture din Washington D.C. (Adjaye Associates) – proiectul firmei Flores & Prats Architects, Sala Beckett Theatre and International Drama Centre, subiect al unor comentarii laudative din partea celor mai prestigioase reviste de arhitectură actuale, impresionează printr-o abordare care tinde să detroneze, discret, dar persistent, „starhitectura” și „starhitecții”2, tendință în care se înscriu și alți arhitecți recunoscuți recent, ca RCR Arquitectes – Rafael Aranda, Carme Pigem, Ramon Vilalta (Premiul Pritzker 2017), Lacaton & Vassal sau Kengo Kuma. O abordare în care primează respectul pentru istorie și pentru natură, în care arhitectul rămâne în umbra obiectului pe care îl creează, pe care Carme Pigem o exprimă magistral în discursul ținut cu ocazia acceptării Premiului Pritzker 2017, susținut în mai la Akasaka Palace în Tokyo.
„Pentru noi, arhitectura este arta de a materializa vise în urma unei lungi călătorii. Și în această călătorie, experimentăm o arhitectură ce conține întregul univers – așa cum universul este cuprins în cea mai delicată foaie de hârtie. […]
Trebuie să admitem că nu este ușor, dar hotărârea noastră este să trezim emoții oamenilor care locuiesc în spațiile pe care le creăm. Ca să devină conștienți de experiența lor, să înțeleagă adevărata natură a lucrurilor și să depășească prejudecățile, astfel încât să poată ajunge la rezultate noi și neașteptate, care să le facă viața mai frumoasă.”3

Sala Beckett este un spaţiu cultural proiectat de Flores & Prats Architects, inaugurat în noiembrie 2016 în Poblenou, în districtul Sant Marti din Barcelona. Arhitecţii Ricardo Flores şi Eva Prats au restaurat vechea clădire a cooperativei Pace şi Justiţie (Pau i Justicia) din anii 1920, adaptând-o la noi utilizări legate de activitatea teatrală. Spaţiul este caracterizat printr-un dinamism de excepţie şi o relaţie surprinzător de deschisă cu istoria, care pare să redefinească tema restaurării arhitecturale.
Proiectul evocă amintirile dense, profund înrădăcinate în cultura districtului industrial istoric Sant Marti, deja marcat de schimbări importante ale țesutului urban generate de Jocurile Olimpice din 1992 și revitalizat acum prin prezenţa artiștilor și a industriilor creative.
„Starea de ruină în care am găsit clădirea era chiar interesantă, nu doar pentru că aveam intenția de a o restaura, ci pentru că voiam să valorificăm ruina pentru a-i prelungi viața, pentru a o face să evolueze, să participe, prin caracterul ei nefinisat, marcat de stratificarea timpului, la o nouă realitate care să continue să se actualizeze pe aceeaşi fundaţie. […] Provocarea proiectului a fost, de fapt, adaptarea clădirii la noua sa utilizare fără a-i goni fantomele” – spun arhitecţii Ricardo Flores şi Eva Prats4.
Proiectul lor se foloseşte de calităţile spaţiale şi decorative ale clădirii existente. Fiecare element semnificativ a fost atent desenat şi valorificat, de la cadrele uşilor la mozaicul policrom, culoarea originală a tâmplăriei, straturile succesive de zidărie şi de ornamente din stuc. Procesul de proiectare a inclus și un studiu aprofundat al caracteristicilor mediului construit existent, identificate şi dezvoltate prin desene şi modele de studiu detaliate.
„Noua Sală Beckett este un spaţiu în care membrii audienței intră şi respiră, înţeleg şi simt că nu sunt clienţii unui produs industrial, ci parte a unui dialog, persoane care înţeleg perfect ce se întâmplă pe scenă” – spune Toni Casares, dramaturg şi director al Sălii Beckett.
Pe lângă nominalizarea la Beazley Designs of the Year 2017, proiectul a fost remarcat în ultimele luni și de criticii de arhitectură, fiind inclus recent în primul număr al Archives, o revistă monografică pe teme de arhitectură, fotografie, design şi artă contemporană condusă de Carlos Quintans şi Juan Rodriguez.
Flores & Prats Architects este un birou de arhitectură din Barcelona, care caută să îmbine practica şi teoria academică cu proiectarea şi activitatea de construcţii.
După experienţa lor la biroul lui Enric Miralles, Ricardo Flores şi Eva Prats şi-au dezvoltat o carieră independentă. Biroul a realizat lucrări de reabilitare a structurilor vechi pentru conversii funcţionale, a promovat participarea publicului la procesul de proiectare a spaţiilor publice urbane şi a locuinţelor sociale. Ca un pas înainte în apropierea de publicul larg, pentru expoziţiile lor din Barcelona şi Copenhaga au experimentat folosirea filmelor pentru a documenta arhitectura, cu meniuri uşor de folosit.
Lucrările lor au fost larg premiate, publicate şi expuse. Au făcut parte din Wallpaper Directory of Emerging Offices în 2007, au obţinut Grand Award for the Best Work in Architecture at the Royal Academy of Arts din Londra în 2009 pentru proiectul de reabilitare a Mills Museum din Palma de Mallorca şi International Award Dedalo Minosse of Vicenza 2011 pentru noul campus al Microsoft din Milano. Proiectul lor de reabilitare a Cultural Centre Casal Balaguer, expus la Bienala de Arhitectură de la Veneţia în 2014 şi 2016, a fost nominalizat pentru Mies van der Rohe Award 2015 şi selectat pentru FAD Award of Architecture în 2016.
Sala Beckett – Obrador Internacional de Dramaturgia (Poblenou, Barcelona) este un proiect iniţiat în 2011 şi finalizat în 2016, recent recunoscut prin premiile City of Barcelona şi Living – Spaces Simon Architecture. A fost selectat la Beazley Design of the Year, ENOR Awards, FAD Architecture Prize şi EU Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2017.
Ricardo şi Eva sunt profesori titulari la School of Architecture of Barcelona şi profesori invitaţi la mai multe universităţi din lume (www.floresprats.com).

Comments

comments

Leave A Comment

You must be logged in to post a comment.

Powered by Jasper Roberts - Blog