Proiect de diplomă - Centru de artă ceramică la Curtea de Argeș
student-arhitect Alexandra VIȘAN
Îndrumători: prof. dr. arh. Zeno Bogdănescu și prof. dr. ing. Mircea Crișan
AMPLASAMENT
Zona în care se propune edificarea proiectului este una industrială, arie din oraș care a devenit mixtă datorită extinderii zonei de locuințe, aflată la intrarea dinspre Câmpulung, pe fostul loc al unei fabrici de cărămidă ce a fost demolată în urmă cu doi ani. Luând în considerare necesitățile funcționale și tehnice ale unui loc în care va fi produsă ceramică și faptul că în apropiere se află o groapă din care se extrage argilă, funcțiunea de centru de artă ceramică pare a fi proprie sitului.
CENTRUL DE ARTᾸ CERAMICᾸ - PROGRAM
Ținând cont de pierderile suferite în domeniul artei ceramice în ultimii 60 de ani, se poate afirma că un astfel de program ar aduce o bucată de lume veche într-o lume nouă, folosind modalități moderne pentru a atrage tinerii, găsind o cale de a îmbina tehnicile vechi cu cele contemporane.
În același timp, aria de influență nu se va limita doar la nivelul municipiului, fiind o investiție parteneriat public-privat, ci la nivelul Munteniei și al Olteniei, devenind un loc în care individul poate reintra în contact cu amintirile pierdute pe drumul spre civilizație.
Centrul de artă ceramică este compus dintr-o școală împărțită într-o zonă teoretică și una practică și o zonă de expoziție în care nu vor fi expuse numai obiecte finale, ci însuși procesul continuu de creație, vizitatorii având acces vizual în atelierele în care lucrează studenții.
Școala va avea trei specializări: Superioară, Medie și Tradițională, pregătind 225 de elevi/studenți sub îndrumarea a 25 de profesori, dar în același timp, în acest spațiu, se vor ține cursuri speciale seară și, la sfârșitul săptămânii, pentru copiii și adulții interesați de ceramică.
PROIECTUL
Clădirea se naște din deal, relaționându-se atât cu natura, cât și cu orașul, devenind un fel de limită între natural și artificial, bazându-se pe expresivitatea maximă a materialelor simple, prezentând un joc de plin/ gol, generând un spațiu caracterizat de permeabilitate și de contrastul dintre prezență și absență.
Ținând cont de necesitățile pe care le are un astfel de program putem concluziona că atelierele sunt cea mai importantă parte a proiectului, și din acest motiv vor fi tratate ca zone speciale exprimând ierarhia, și că în orice gospodărie tradițională se va recrea curtea, în acest caz punctul central al compoziției.
Atelierele sunt proiectate pentru un număr de 12-20 studenți și sunt gândite ca niște spații flexibile, fiind folosite pentru diverse dimensiuni de piese ceramice și tehnici diferite.
Lumina directă dinspre nord și lumina indirectă dinspre sud vor lumina zonele de lucru și în același timp va fi asigurată ventilația naturală, pentru a putea usca obiectele ceramice chiar în atelier, pe rafturi speciale.
Între ateliere se găsesc mici zone cu iarbă, iar pereții sunt placați cu ceramică smălțuită verde‑închis, pentru a reflecta lumina și in același timp a readuce în atenție tradiția locală.
Curtea deschisă, zona centrală a compoziției, este gândită ca un punct de întâlnire dintre tradiție și modernitate, dintre școala teoretică, cea practică și zona de expunere, înțelegându-se prin aceasta că, în inima unui obiect de arhitectură contemporan ce răspunde într-un mod corect unor cerințe actuale, o zona tradițională cu ateliere de olari și cuptoare este recreată cu mijloace moderne, aducând o bucată de lume veche într-o lume total schimbată.
Școala teoretică și zona de expunere răspund cerințelor unor astfel de funcțiuni, dar în ceea ce privește zona de expunere, noutatea vine din faptul ca în timp ce vizitatorii se plimbă pe un coridor pot urmări nestingheriți întreg procesul ce se desfășoară în ateliere, ca mai apoi să poată experimenta ei înșiși tainele argilei într-un atelier special.
Modelăm lumea din jurul nostru și în același timp suntem influențați de obiectele care ne înconjoară, din acest motiv o școală în care tinerii sunt formați ar trebui să beneficieze de un design special ce susține creativitatea și eliberează simțurile.