Daily Express Art Deco
„Toată această producție, destinată să dea iluzia de lux și strălucire, corespunde, ca și mirajul ecranului sau fastuoasele spectacole de revistă, unei nevoi de a evada din realitate” Mihaela Criticos
La începutul secolului XX, în Londra, pe Fleet Street se lua pulsul evenimentelor, întrucât aici își aveau sediul toate redacțiile marilor cotidiane britanice. Daily Express era situat la numărul 120, într-o clădire construită pentru a fi sediul ziarului. Unul dintre exemplele Art Deco cele mai importante, clădirea Daily Express din Londra își păstrează și astăzi aerul modern, fiind construită între anii 1930-1932, de Sir Owen Williams (1890-1969). Întreaga suprafață exterioară este acoperită cu panouri de vitrolit de culoare neagră și sticlă transparentă, delimitate ferm prin benzi din crom. Vitrolitul este un material utilizat în anii 1930, fiind o sticlă opacă a cărei suprafață interioară striată permite fixarea de suport.Decorația interioarelor a fost concepută de Robert F. Atkinson, care a acordat foyerului o atenție deosebită. Atkinson a utilizat pentru acest spațiu atât materiale dure, prețioase sau strălucitoare, cât și efectele luminii directe sau reflectate. Toate jocurile reflexiei pe diferite tipuri de suprafețe nu sunt întâmplătoare, ci au fost atent studiate. Foyerul clădirii Daily Express este inconfundabil, Atkinson a îmbinat aici ceramică de culori diferite, marmură, travertin, lemn și metal, într-un colaj de motive ale esteticii deco.Foyerul este împărțit în mai multe registre, prin dispunerea variată a texturilor și a culorilor. Pavimentul este acoperit de plăci ceramice ondulate având culorile albastru, verde și negru, în timp ce placajele parietale din piatră -travertin și marmură neagră- înnobilează spațiul. Elementele iluminatului artificial sunt cuprinse într-o rețea continuă, fiind integrate într-un sistem ornamental. Geometria scafelor continue și a fantelor de lumină constitue principalul mijloc de modelare și personalizare a acestui spațiu pe care Robert Atkinson îl valorifică cu verva sa caracteristică. Bandourile unifică plafonul și pereții. Jocul finisajelor metalice argintate și aurite cu toate celelalte texturi multiplică efectele de lumină. Dintre suprafețele metalice, cea mai spectaculoasă este lampa pandantiv. Cele două reprezentări alegorice în relief ce reflectă simboluri ale progresului sunt opera lui Eric Aumonier, în timp ce mobilierul a fost realizat de Betty Joel.
Bibliografie Art Deco sau Modernismul bine temperat, Mihaela Criticos, editura Simetria, București, 2009 |
The Daily Express Building, known as 120 Fleet Street is a Grade II listed building.Owen Williams proposed a reinforced-concrete frame with larger spans, which appealed to the newspaper owners on practical grounds. Pilkington had introduced the opaque and shiny black Vitrolite. The Vitrolite cladding with thin metal jointing produced a sensation at the time, and did not suffered the weathering problems of other new materials. The Daily Express owners were delighted that they commissioned Williams to design two further buildings for them, whitout the Vitrolite used to clad and emphasize a regular frame.The lobby, designed by Robert Atkinson, includes plaster reliefs by Eric Aumonier, silver and gilt decorations, a magnificent silvered pendant lamp and an oval staircase. The furniture inside the building was designed by Betty Joel. |
„Plăcerea tactilă a jocului cu materia și voluptatea comtemplării ei sunt parte din acea strălucire ușor superficială pe care estetica Art Deco o propune unei lumi care a învățat să prețuiască clipa. La fel, materialele care sugerează soliditatea și durabilitatea (metalul, marmura, granitul, piatra) sau duritatea cristalină și rezistența la coroziune (suprafețele reflectante din sticlă, ceramica glazurată, mozaicul, emailul) sunt folosite ca simbol al unui punct de sprijin pentru instabilitatea vremurilor.” Mihaela Criticos |